Försening som drabbar vägar i länet

Den historiskt svaga och illa förberedda S och MP-regeringen har stoppat bygget av Förbifarten i Stockholm.
Det var en eftergift från socialdemokraterna för att göra miljöpartisterna glada.

Från läsekretsen2014-12-06 05:05
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Att låta bygget stå still fram till i maj beräknas kosta 700 miljoner kronor samtidigt som man blir skadeståndsskyldig till de företag som kontrakterats för bygget och redan påbörjat sitt arbete.

Socialdemokraterna lovar därefter att återuppta bygget medan miljöpartiet lovar att det inte blir något. Samtidigt finns det en förkrossande majoritet i Sveriges Riksdag för att fortsätta bygga. Så Förbifarten kommer att byggas.
För varje dag som bygget står still kostar det nu skattebetalarna minst 4 miljoner kronor. Det är helt enkelt orimligt på alla sätt och vis.

Förbifarten är inte heller endast en Stockholmsfråga utan betydelsefull för hela Sverige av två skäl. För det första så kommer de ökade kostnaderna i samband med att bygget står still att tränga bort infrastrukturprojekt i andra delar av landet. Det kan i slutändan innebära att vägprojekt försenas eller tas bort här i Kalmar län.

För det andra så passerar 10 000 lastbilar igenom Stockholm varje dag. Förbifarten knyter samman vårt land, förbättrar kommunikationerna, kortar resvägar och stärker infrastrukturen.

På samma vis som Öresundsbron inte är en Malmöfråga utan även är av vikt för resten av Sverige, påverkar förbifarten förutsättningarna till goda transportmöjligheter och ett konkurrenskraftigt näringsliv. Förbifarten angår hela Sverige.

Jörgen Andersson (M)
Riksdagsledamot för Kalmar län

Edward Riedl (M)
Riksdagsledamot för Västerbotten
Trafikutskottet

Läs mer om