Förskola - inte dagis

Begreppet dagis lever vidare än idag fast än att de allra flesta vet att det numera heter förskola.

Från läsekretsen2007-06-27 07:58
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Men många verkar ha svårt att acceptera det, då man överallt möts av löpsedlar och artiklar täckta med "dagisfröken." eller "barn på dagis." och föräldrar och anhöriga som pratar om att barnen ska hämtas upp på dagis. Man hör till och med politiker prata om dagis och daghem. Är det då så viktigt att man säger Förskola och inte Dagis? Ska ett ord ha en sådan stor betydelse? Ja, det är viktigt och ordet har en stor betydelse.
Dagis var nämligen en helt annan sorts verksamhet än vad förskolan är. Dagis arbetade inte efter någon läroplan och var inte enbart men i stor utsträckning ett ställe barn blev lämnade på för att ha någon som såg till dem när mamma och pappa inte hade möjlighet till det. Men förskolan arbetar precis som våra två andra skolformer efter en läroplan nämligen LPFÖ 1998. Förskolan är alltså inte ett ställe att slänga in sina barn till för barnpassning, vi som arbetar där är inte barnvakter, vi är pedagoger och förskolan arbetar pedagogiskt för barns utveckling och lärande. Förskolans viktigaste verktyg är leken och genom den har barn möjlighet att utvecklas till självständiga, lärorika och nyfikna människor. Barn är våra medmänniskor, inte små variationer av oss själva som vi kan forma så som vi önskar. Att ta vara på det kompetenta barnet är en viktig del i förskolans värld.
Så av främst fyra anledningar är det viktigt att förskolan benämns som just förskola och inte som dagis. 1. Så att yrkets status ska öka och i och med det att det läggs mer resurser på förskolor så att våra barn får den början på livet de förtjänar. 2.
För att vi förskollärare är väl utbildade om barns utveckling och behov och förtjänar att bli avlönade därefter. 3. För att dagis och förskola helt enkelt inte är samma sak, det är skilda verksamheter med olika syften. 4. För att förskolans pedagogik med temaarbeten och lek i fokus ska prägla av sig på skolans pedagogik (och inte tvärtom!).
Två blivande förskollärare - stolta över vårt yrke

Läs mer om