De tre residensstäderna Karlskrona, Växjö och Kalmar behöver knytas samman på ett bättre sätt än i dag. Snabba och moderna tågförbindelser är nödvändiga för att binda ihop regionen med övriga delar av södra Sverige. Det finns ett stort behov av ökad tillgänglighet till Köpenhamn, Kastrup och Malmö för länsborna och det regionala näringslivet.
Vi ser nu hur den moderatledda regeringen försämrar möjligheterna för kollektivtrafiken med att fördyra trafikförsäkringarna och öka kostnaderna för bränslen. Persontransporter med buss står för 74 procent av den lokala och regionala kollektivtrafiken i Sverige. Jordbrukarna kompenseras för fördyringarna men inte bussarna i kollektivtrafiken. Det är en orättvis förändring som vi socialdemokrater är motståndare till.
För att utveckla kollektivtrafiken, både vad gäller buss och tåg, krävs välutbildade förare.
Behovet av fler tåg- busschaufförer är stort och stora pensionsavgångar väntar de närmaste åren. Redan idag råder det personalbrist. Bussbranschens Riksförbund räknar med att det behövs ytterligare 5 000 bussförare för att i alla fall komma i balans med efterfrågan.
Vi socialdemokrater vill underlätta utbildandet av fler bussförare genom att ändra reglerna för vem som får ta busskörkort, så kallad D-behörighet. Sverige tillämpar idag 21-årsgräns för att få ta D-körkort. Detta regelverk sätter käppar i hjulet för unga som är på väg ut i arbetslivet och som skulle kunna tänka sig en yrkesbana som bussförare. En sänkning av lägsta tillåtna ålder för att få ta busskörkort/körkort med D-behörighet till 18 år skulle medföra fördelar för såväl bussbranschen som arbetssökande unga vuxna. Flera kommuner har visat intresse för att inrätta ett gymnasieprogram med riksintag som har inriktning mot persontransporter med buss, något som saknas idag.
Tanken är att de som gått ett sådant gymnasieprogram ska få ett yrkeskompetensbevis i enlighet med EG-direktivet och att de sedan kan börja arbeta direkt efter avslutad utbildning. Bussbranschen skulle därigenom få väsentligt bättre förutsättningar för att rekrytera nya bussförare. De som har klarat gymnasieutbildningen skulle också få bättre förutsättningar för jobb.
Moderaterna anger som hinder att unga förare enligt SCB är överrepresenterade i trafikolyckor. Men den statistiken grundas på personbilsolyckor, inte på olyckor med buss. Körkort för godstransporter med lastbil kräver att föraren fyllt 18 år. Vi socialdemokrater anser att det är rimligt att samma åldersgräns gäller för buss.
Désirée Liljevall
Riksdagsledamot (s), Kalmar
Förslag om att låta 18-åringar ta busskort
Vägtransporterna av gods och människor blir allt fler och trots att koldioxidutsläppen sjunker är detta inte tillräckligt. Därför är det nödvändigt att göra rejäla satsningar på kollektivtrafiken. Med väl utvecklade buss- och tågförbindelser kan arbetsmarknadsregionerna fortsätta att växa utan att miljön behöver bli lidande. I Kalmar län behöver Tjustbanan och Kust-till-kust-banan upprustas för att öka pendlingsmöjligheterna.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.