Vet hen att det tillkommer extra jobb, skatteåterbäring, eller annan extra intäkt kan det planeras för att köpas. På samma sätt är det med extra utgifter. Måste hen byta tvättmaskin så påverkas vardagsekonomin.
Jag har framfört att kommunen bör sälja Vimarhem AB till en ägarstiftelse styrd av hyresgästerna. Vidare att kommunen skall starta en ny allmännytta. Min tes är att det är bra för kommunen i sin helhet och bostadsproduktionen i synnerhet. Resonemanget har haft sin grund i politisk diskussion hur vi bekostar underfinansierad bostadsproduktion: Traditionellt byggande i allmännyttan - hyresgäster i äldre bestånd betalar.
Sälj enskilda fastigheter för att få fram pengar - de sålda hyresgästerna betalar.
Kommunen tillskjuter kapital - skattebetalarna betalar.
Kommunen säljer allmännyttan AB till ägarstiftelse och startar ny allmännytta.
Alla hyresgäster betalar och staten får betala genom ränteavdrag.
För mej med politiskt intresse med grund i ett socialt rättvise intresse ser jag en möjlighet att skapa bättre förutsättning för en bra hyresbostadsmarknad. Jag ser också att kommunen äger frågan - det vill säga här kan jag påverka direkt i kommunen utan att riksdag bestämmer. När jag då avväger för och nackdelar så innebär mitt förslag högre hyra.
Jag tror att jag nu inte kommer övertyga någon nuvarande hyresgäst om fördel med att höja hyran. Men jag hoppas övertyga övriga i kommunen och att på sikt få hyresgästerna se fördelar i och med att de bestämmer över ägarstiftelsen. I förslaget finns också en skyddsanalys.
Genom att utgå från en genomsnitthyra som jämförelse och antagande - att klarar Västerviksborna hyran så klarar Vimmerbybor - så finns ett skydd. I förslaget finns också ett ränteavdrag och det avdraget mildrar hyresgästers ränterisk.
En relativt stor grupp boende i allmännyttan är fattigpensionärer och ungdomsboende samt ensam-föräldrar. För dessa grupp finns ett statligt finansierat boendesystem med bostadstillägg och bostads-bidrag. Höjs hyran i Vimmerby får dessa ytterligare statliga medel till hyran och ekonomiskt svagare grupper kompenseras alltså delvis så att negativ konsekvens lindras.
När Vimmerby kommun kommer bestämma hyran på nya omsorgsboendet vid Cirkusplatsen. Då bör hyran vara så hög som möjlig för att få högre täckningsgrad. Allt för att utnyttja bostadstillägg så mycket som det går.
Med dessa värderingar som grund blir det inte lika tungt att föreslå försämringar. Allt för att andra kommunala nyttan prioriteras före nuvarande hyresnivåer. Jag tror inte att utförsäljning av lägen-heter till bostadsrätter är lösningen som moderaterna föreslår.
Det är endast vissa som har råd med bostadsrätter och kapitalet till Vimarhem AB blir nog mindre. Men värre är att som socialdemokra-terna kan tänka sig. Att sälja ut delar eller hela Granen. Det är att utlämna hyresgästerna i nuvarande Granen till en ny och okänd hyresvärd utan möjlighet till kontroll. Och hur skall den nye hyresvärden finansiera sitt köp om inte med hyreshöjning.
Johan Rosén, Vimmerbybo och Fp-kandidat
Frågan är vem får bära reformer
Att peka ut vem som får bära ekonomiska konsekvenser vid politiska beslut borde vara mer tydligt. Jag som individ formar min dagliga tillvaro utifrån vad som händer i min omgivning.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.