Hälften vill att politikerna på lång sikt ska jobba för en bilfri innerstad, visar en opinionsundersökning av Novus. Att människor prioriterar god miljö före bilism är kanske inte så konstigt.
Kunskapen om trafikutsläppens påverkan på människors hälsa ökar. I en ny studie från Naturvårdsverket har man räknat på hur mycket sjukvårdskostnaderna för barn kan minska om utsläppen i Storstockholm minskar lika mycket som utsläppen gjorde vid införandet av trängselskatter i innerstaden.
Över 200 miljoner kronor årligen kan sparas tack vare renare luft, något som innebär att färre barn drabbas av astma. Och då har man inte räknat med det viktigaste av allt: det mänskliga värdet av barns hälsa och välbefinnande.
Det är inte bara i huvudstaden som det här hög tid att adressera sjukdomens orsaker istället för att bara behandla symptomen, astman: Beskatta utsläppen hårdare för att minska luftföroreningarna och investera skatteinkomsterna i en utbyggd kollektivtrafik.
Pontus Björkman
engagerad i Latinamerikagrupperna
Friskare barn med färre bilar
Stockholmarna håller på att omvärdera vad som är viktigt i närmiljön. Mer än 6 av 10 stockholmare, 64 procent, störs av trängseln i Stockholms innerstad.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.