Varumärken ska man vara rädd om, skriver Sandström. Där är vi helt överens. Flertalet av våra produktvarumärken härstammar från mindre entreprenörsföretag, ofta familjedrivna. I varumärkena ligger ett ovärderligt arv och en stor stolthet, som vi på Orkla Foods Sverige är fast beslutna att föra vidare.
Det är emellertid viktigt att skilja på företagsvarumärke och produktvarumärke. Vårt företag heter Orkla Foods Sverige. Om det, som Sandström föreslår, gör oss till Orkler, så kan vi med stolthet bära det epitetet. För vi är tidigare Abbaiter, Procordianer och Frödingar, som har gått samman för att bilda ett av Sveriges ledande matföretag. Tillsammans kan vi möta den tuffa konkurrens som råder på en marknad som har genomgått stora förändringar sedan våra produktvarumärken första gången såg dagens ljus. Om vi som bolag ska kunna fortsätta att tillaga vår mat och dryck i Sverige, skapa sysselsättning på små svenska orter, ta tillvara och skydda älskade varumärken och förse marknaden med livsmedel av hög kvalitet, då krävs hög innovationstakt, effektiv produktion och smarta lanseringar. Det kan vi lyckas med, eftersom vi kan bedriva en kostnadseffektiv verksamhet och har tillräckligt stora resurser för att investera för framtiden.
Frödinge Mejeri kämpade i flera år med negativa resultat och dålig ekonomisk utveckling, innan Orkla Foods Sverige kom in som ägare. Vi är stolta över att kunna säga, att vi sedan dess har vänt resultatet. Orkla Foods Sverige har gjort stora investeringar i anläggningen i Frödinge och vi planerar att göra fler. Vi har nyanställt och mejeriet har idag, som vi upplever det, en stark framtidstro. Dessutom kan du för första gången på länge se reklamfilmer på TV för Frödinge, där vi lyfter fram produktvarumärket och pratar om just det småländska arvet. Vi har till och med rest över Atlanten för att träffa ättlingar till de modiga svenskar som en gång lämnade Frödingeland för att söka lyckan västerut. De äter fortfarande ostkaka. Såklart.
Frödinges ostkaka kommer aldrig att heta Orkla Foods Sveriges ostkaka. Konsumenten har inget förhållande till Orkla Foods Sverige när det gäller att välja produkt i butikshyllan. Men vi har många andra målgrupper, som har företaget som samarbetspartner, kund eller leverantör. Dessa har med andra ord en relation till det som idag så populärt kallas "the corporate brand". Därför behöver vi också kommunicera företagsvarumärket. Vi vet att det är en fin balansgång. När ska man prata om produktvarumärket och när är det företaget som ska stå främst? Det finns inget rätt svar. Det finns dock en sanning som vi på Orkla Foods Sverige betraktar som odiskutabel; vi kommer alltid att vara stolta över våra produktvarumärken och deras historia. Utan dem vore vi ingenting.
Men kanske vore en del av våra produktvarumärkena heller ingenting utan oss som företag? Frödinge kanske inte hade överlevt utan en ny, engagerad och resursstark ägare som tror på en ljus framtid för produktvarumärket. Det tycker vi är viktigt att komma ihåg. Och det hoppas vi kan skapa en stolthet för alla som bor och jobbar med världens bästa ostkakor. Frödinge kommer alltid att vara Frödinge, även om det står Orkla Foods Sverige på en skylt som ska leda transporter med lokalproducerad mjölk rätt.
Klas Steensrum,
Platschef i Frödinge, Orkla Foods Sverige
Eva Berglie,
Presschef, Orkla Foods Sverige
P.s. Vad gäller Ostkakeboden, är alla Frödingebor och besökare varmt välkomna när boden öppnar den 23 juni. Vi kommer som vanligt att servera Frödinges ostkaka och kladdkaka. Nytt för i år är att det också kommer att finnas en ostkakebod i Vimmerby, utanför Stadshotellet. Välkomna! D.s.
Frödinge kommer alltid att vara Frödinge
Orkla Foods Sverige svarar på kritiken: För en vecka sedan skrev Mikael Sandström en krönika om varumärket Frödinge och dess ägare Orkla Foods Sverige. I artikeln uttrycktes en oro för varumärkets framtid. Bland annat ifrågasattes namnskyltsbytet vid mejeriet. Med anledning av detta, vill vi här reda ut begreppen.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.