Frödinge mejeri ligger i Frödinge

Med anledning av min krönika där jag starkt ifrågasatte beslutet att ta ner skylten "Frödinge Mejeri" och sätta upp Orkla FoodsSverige skriver Orkla att det är en fin balansgång när man ska prata företagsvarumärke och när man ska prata produktvarumärke.

Från läsekretsen2015-06-17 07:11
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Just det och den balansgången har Orkla inte riktigt klarat den här gången. Ni menar att skylten behövs för att leda transporter rätt. Min fråga är om konsumenterna hittar?

De som inte kör mjölk utan husvagnar och, som ni så riktigt påpekar, inte har någon relation till Orkla. Ändå är det den stora Orklaskylten de möts av när de ska stanna vid Ostkakeboden.

Ni gör ju mycket för att få besökare till Frödinge och de förväntar sig att man ska komma till Frödinge Mejeri.

Ingen av era varumärken är mig veterligt så starkt förknippat med en ort som Frödinge ostkaka. Ingen konsument vill se sina illusioner krossade av att Frödinge Mejeri inte gör ostkaka, utan det är Orkla som numera har en produktionsanläggning där.

Det bygger inte varumärke. Behåll gärna Orklaskylten så att eventuella vilsna lastbilschaufförer hittar rätt men skruva upp skylten Frödinge Mejeri så att konsumenterna åtminstone vet var de kommit och får behålla lite av sina illusioner om det lilla småländska mejeriet i Frödinge.

Till sist: Det var inte personalen på Orkla som jag förslog skulle heta orkler utan det var vad vi frödingebor eventuellt kan få heta i framtiden.

Jo en sak till förresten; jag vill inte att det ska gå någon prestige i den här frågan. Fundera ett varv till om balansgången den här verkligen var korrekt.

Och när ni ändå håller på byt ut stålrörsmöblerna och plåttaket till serveringen. Det är heller inte särskilt småländskt.

Mikael Sandström

Läs mer om