Skälen är två. Det första är Destination Gotlands mycket förmånliga koncessionsavtal med staten. Det gör bolaget ointresserat av varje förändring.
Det andra är att vi i Västervik under lång tid misslyckats med att driva våra viktiga trafikfrågor med uthållighet och konsekvens.
Startpunkten för att försöka få trafik på Västervik måste ändå med nödvändighet vara den som har dagens trafik. Därför har jag som kommunalråd under flera år gjort frekventa uppvaktningar hos Gotlandsbolaget, ägaren till Destination Gotland. Alltid välkomna och vänligt bemötta, men trafik?
Nja, den låg i samtalen ständigt i någon obestämd framtid. Till slut tog vi konsekvenserna och sökte andra möjligheter.
Det arbetet blev framgångsrikt. Den 29 april i år startar äntligen konkurrerande Gotlandsbåten AB trafik från Västervik. Tack vare envishet och hårt arbete finns nu möjligheten att få till stånd den utveckling som vi så länge eftersträvat. Framgång för Gotlandsbåten kommer att ge oss fler besökare och resenärerna får permanent lägre biljettpriser.
Nu visar plötsligt även Destination Gotland konkret intresse för Västervik i form av en provtur. Är intresset äkta och långsiktigt?
I så fall bra. Men ingen kan väl tro att det är en ren slump att man verkar vakna precis samtidigt som Gotlandsbåtens trafik ska starta.
En stor risk för utmanare av etablerade monopol är alltid oväntade svårigheter. Under förberedelserna för Gotlandsbåten förra sommaren var det exempelvis ingen ände på besvärligheterna beträffande plats och tider i Visby hamn där man skulle samsas med Destination Gotland. Vad möter då Gotlandsbåten i trafikens andra ände - Västerviks hamn?
Ja, tyvärr har det uppstått frågetecken. Idag står fullmäktige i begrepp att ta ett beslut som innebär att Oskarshamns Hamn AB får överta och driva verksamheten. Som skäl anger hamnbolagets styrelseordförande, Lis Lyrbo (S), att Destination Gotland gärna ser att så sker.
Vid ett godkännande blir Gotlandsbåten i bägge ändar beroende av hamnverksamheter där Destination Gotland är storkund och i kraft av detta har ett inte obetydligt inflytande. Ett godkännande skulle dessutom vara en utmärkt illustration till att vi i Västervik inte förmår att agera konsekvent.
Så sent som 2001 röstade en blocköverskridande majoritet för att då lämna ett då nära tio år långt samarbete med Oskarshamn. Anledning? Det hade inte varit gynnsamt för utvecklingen av vår hamn. Hur kort är minnet och varför denna faktaresistens?
Vad är annorlunda i dag, annat än att Västervik med Gotlandsbåtens trafik har ännu mer att förlora. Att nu godkänna övertagandet vore fullständigt huvudlöst.
Harald Hjalmarsson (M)
Oppositionsråd, Västerviks kommun
"Fullständigt huvudlöst att godkänna hamnavtal"
Gotlands närmaste hamn på fastlandet heter Västervik. Därför gick den första reguljära ångtrafiken till Gotland härifrån. Samma självklara avståndsskäl, samt ekonomi-, miljö- och frekvensskäl, innebar att Västervik förordades som enda fastlandshamn av Rikstrafiken 2010. Likaså är fördelarna för vår stad uppenbara. Så varför har vi ingen trafik?
Harald Hjalmarsson (M). Foto: Arkiv
Foto:
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.