Eftersom val förvisso är en demokratifråga var det naturligt att också skapa en personunion mellan RDB och valnämnden. Beredningen skulle ha en representant från varje parti samt en extra från majoriteten för att säkerställa den politiska majoritetens ställning. Detta fungerade bra under de tidigare majoritetskonstellationerna.
Med nio ledamöter och nio ersättare kunde även det ökade antal partier som förelåg efter 2010 klaras. Tyvärr var dock inte utformning av RDB så robust utformad att den på ett rimligt sätt skulle kunna klara en ovanligare majoritetskonstellation. Vi skulle behövt utöka RDB till tretton ordinarie och lika många ersättare för att bibehålla intentionerna med RDB och valnämnd.
Det är självklart inte rimligt och därför föreslår vi nu att kontakten med revisorerna och beredningen av ansvarsfrågor läggs i KF:s presidie som i de flesta kommuner och frågor om demokrati läggs i kommunstyrelsen samt en återgång till en valnämnd om 7+7.
Självklart tycker jag det är synd men det ger både majoriteten och opposition fyra år att i samarbete hitta en bättre form för ett RDB som tillgodoser de ursprungliga intentionerna och samtidigt inte riskerar att bli helt oformligt p.g.a. oväntade valutslag eller majoritetsbildningar. Det tål att tänka på länge och djupt.
Vad gäller presidieberedningar så tillkom den omorganistonen därför att arbetsutskotten, särskilt KS AU, (kommunstyrelsens arbetsutskott, red anm) vuxit sig för starka. I alla år framfördes klagomål från KS ledamöter utanför AU att de förvandlades mer och mer till ett transportkompani som bara fick komma in och säga ja och amen till vad AU redan beslutat.
Makten skall ligga i KS och därför infördes presidieberedningarna, inte för att fastta beslut eller ta åt sig mer information än KS i övrigt fick, utan för att bereda KS ärendelista, inkallandet av föredragande m.m. Det har visat sig att presidieberedningarna blivit lite rumphuggna AU:n. Nu tydliggör vi att all information delges hela KS vid samma tillfälle och makten hamnar där den skall vara.
Det är då vid sådana enkla presidieberedningar inte behov av att även oppositionen deltar. De får istället större möjligheter i nämnder och styrelse genom arvoderade gruppledare och genom att oppositionsrådet, genom ändring i arbetsordningen, kan lägga sin betalda tid på att informera sig hos nämnder och hos tjänstemän och på så sätt tillföra kunskap.
Leif Carlson (M)
Fyra år för att hitta bättre samarbetsformer
Ett antal KD-politiker i Vimmerby kommun tar upp avskaffandet av RDB (Revisions- och demokratiberedningen, red anm) mm. Det är helt riktigt att jag som KF-ordförande införde RDB för att stärka KF (kommunfullmäktige, red anm) och öka det demokratiska inslaget i både arbetet med ansvarsfrihet och demokratifrågor i allmänhet.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.