Gårdsalkohol för landsbygdens skull

Försäljning av livsmedel är ett viktigt led i utvecklingen av den svenska landsbygden och för ökande lönsamhet för de gröna näringarna. Vi är övertygade om att gårdsförsäljning av olika varor på sikt kan öppna för en helt ny form av turism i Sverige. En turism som inte är fokuserad på storstäderna utan på vår landsbygd, på vår natur och vad den har möjlighet att ge oss.

Från läsekretsen2007-11-07 08:15
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Genom nya druvor och utvecklingsmetoder har Sverige de senaste åren åter igen blivit ett vinproducerande land. Men även om det råder näringsfrihet har man som svensk vinodlare svårt att få avsättning för sina produkter. Systembolagets urval och storskalighet sätter hinder för detta. De producenter som finns närmast konsumenterna har idag svårast att få avsättning för sina viner. Därför beslutade nyss moderaternas partistämma att svenska småskaliga producenter ska kunna få sälja sitt vin direkt till kund via gårdsbutiker, såsom i alla andra EU-länder. I riksdagen har vi båda motionerat om detta och i Alliansens pågående översyn av alkohollagen ska man även titta på just detta.
Gårdsförsäljning av öl och vin är en självklarhet ute i Europa och det är inte mer än rimligt att våra lokala producenter har samma möjlighet att marknadsföra sig och konkurrera på samma villkor som dem i övriga Europa. Att tillåta gårdsförsäljning av till exempel vin skulle öppna möjligheterna för småproducenterna att få avkastning för sina varor. Möjligheterna att kombinera tillverkning av vin, gårdsförsäljning, visningar, restaurang och boende skulle vara en injektion som turistnäringen så väl behöver. Lokal produktion och försäljning skulle dessutom kunna bidra till en ökad kvalité på produkterna som säljs och konsumeras.
Om det skulle växa fram en lokal produktion och försäljning av exempelvis öl, viner och brännvin så skulle det bidra till en förstärkt lokal identitet. Gårdsförsäljningen skulle dessutom kunna bidra till att skapa lokalt framvuxna varumärken och stimulera den lokala matkulturen. Det skulle på en och samma gång kunna ge en mångfald och en lokal identitet.
I Normandie i Frankrike sprudlar landsbygden av liv mycket tack var gårdsförsäljningen av cider och calvados. Där finns inte de förbud som idag hindrar en lika positiv utveckling på den Småländska landsbygden.

Jan R Andersson, Riksdagsledamot (m)
Anna Bergkvist, Riksdagsledamot (m)

Läs mer om