Det finns två skäl till varför pengar inte räcker; antingen har priset för varan gått upp eller har man avsatt för lite pengar till varan.
Jag medger att man kan begära att det som budgeteras 2008 och ska byggas 2009, inte behöver vara så svårt.
I detta fall, nya förskolan Lunden i Vimmerby för 120 barn, har man budgeterat 2008, men ej reviderat budgetposten genom åren, och ska bygga 2012-2013. Det blir genast lite svårare.
Andra variabeler är kvalité, yta och ambition.
Budgeterat för förskolan var 24,5 miljoner kronor. När anbuden öppnades låg det lägsta på 32 miljoner kronor. En del av den höjningen kan tillskrivas en viss prisökning, men inte allt. En del tillskrivs byte av plats.
På Circusplatsen, där placeringen var aktuell, är markarbetena billigare än i skjutbaneområdet snett emot ishallen. Markarbeten utgör den stora posten i prishöjningen.
Vi kan bygga en förskola billigare, helt klart. Vi kan välja andra material, färre kvadratmeter per barn, mindre gård, färre personalutrymmen, etc.
Vi har ställt oss frågan; vad kostar nybyggnationer av förskolor, per kvm, i andra kommuner, som uppfyller de krav som ställs?
I Norrköping kostar samma förskola 20.000 kr/kvm. I Vimmerby kostar den 17.500 kr/kvm. I Umeå och i Kalmar bygger man lika många kvadratmeter per barn som vi.
En annan fråga vi ställt: Ska vi bygga för många års billig drift eller med så liten kapitalinsats som möjligt? Då har vi valt att titta på en kapitalinsats på kvalité för att få ned driftkostnaderna på sikt. Nya förskolan kommer att ersätta dyra paviljonger och kommer att innebära minskade kostnader genom högre personaleffektivitet.
När det gäller utvecklingsstrategen är jag förvånad över att signaturen "skattebetalare" tror att kommunen ska drivas ekonomiskt annorlunda än ett företag. "Utvecklingsstrateger hör inte hemma i kommuner utan i företag" skriver han/hon. Det är just denna inställning som tvärtom skapar byråkrati och strukturer i den offentliga sektorn och som gör den så dyr.
Före valet fanns 1.400 anställda i Vimmerby kommun. I september 2011 fanns det 1.340 anställda. Senaste siffran jag har är 1.318 anställda.
Det är givetvis viktigt att vi inte är för många i administrationen. 2011 och 2012 har det försvunnit 6 tjänster eller 8 personer på min egen förvaltning, kommunstyrelseförvaltningen. Det är inte det att dessa medarbetare varit överflödiga, det är istället så att vi väljer att använda en del av pengarna till andra typer av tjänster.
Kommunen behöver duktiga ledare, men vi behöver också medarbetare med stort fokus. Det är märkligt att "skattebetalare" accepterar tjänster som ekolog, livsmedelsinspektör, byggnadsinspektör, trafikingenjör, kommunsekretare, överförmyndare, socialsekreterare, fritidsledare - alla med fokus på viktiga uppgifter - men inte en utvecklingsstrateg som ska hantera frågor som handlar om kommunens framtid, om tillväxt och möjligheter till ökad inflyttning. En helt igenom offensiv tjänst.
Jag har lärt mig att hur man än värderar medarbetare i ett företag, utan säljare klarar man sig inte.
I Vimmerby har vi gott om experter, men få säljare. Genom näringslivschefen har vi fått en, jag är själv en annan, utvecklingsstrategen blir en tredje, som ska skapa underlag för "försäljning" och möjligheter att hitta vägar till tillväxt.
Vi ska inte lägga oss ned och dö i Vimmerby. Vi ska ha tillväxt i befolkning och skatteunderlag så vi kan producera bättre välfärdstjänster till våra medborgare.
Något annat finns inte. Är det en rimlig begäran att ett par-tre människor kan fokusera på detta, av de 1.318 anställda vi har...?
Sedan en rättelse: Vimmerby har inte ett stort antal chefstjänstemän. Tvärtom, vi har ett mindre antal och lider just nu brist varför vi har flera konsulter inne under rekryteringsprocessen.
Micael Glennfalk (M)
Kommunalråd Vimmerby kommun
Glennfalket svarar om kommunala tjänster
Svar till Arne C. Johansson, Vimmerby, samt signaturen "Skattebetalare" ang nya förskolan och tjänsten som utredningsstrateg.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.