Jag kan avslöja en liten "hemlighet" och det är att jag till och från är en flitig läsare av Skolinspektionens webb.
Genom deras granskningar får jag en bra bild av vanliga brister och förbättringsområden i skol-Sverige. Och utifrån den listan har jag föreslagit några av dem till vår interna uppföljning. Jag har deltagit på Skolinspektionens seminarier både 2011 och 2012. Med det som bakgrund så ser jag att Skolinspektionen lyfter fram många positiva sidor där Essunga kommun gått starkt framåt.
Att inte få någon kritik är mycket svårt. Skolinspektionen skriver: "Sammanfattningsvis visar Skolinspektionens tillsyn att Nossebro skola har förbättrat elevernas skolsituation, men visst arbete återstår."
Vidare "Skolinspektionen bedömer att skolan bör analysera skillnaden mellan resultaten från de nationella ämnesproven i årskurs 9 och elevernas avgångsbetyg i ämnet matematik."
Vi gör uppenbarligen helt olika tolkning av Skolinspektionens beslut där jag tycker uppgiften att analysera betygskillnaden mellan nationella prov och slutbetyg är av den mildare graden medan de ojämlika resultaten mellan flickor och pojkar som kan bero på att skolan inte ger alla elever förutsättningar att lägst nå målen är betydligt hårdare kritik. Ändå nådde man toppresultat i skol-Sverige.
Revisorerna i Vimmerby kommun har nyligen gjort stickprov och i dem funnit att hos oss finns förutsättningarna för alla elever att lägst nå målen! Jag är trygg med att alla lärare efter bästa förmåga sätter rättvisa betyg.
I fråga om hur vi ska bli bättre så råder ingen brist på bra material eller metoder för utveckling på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Vi är en av 20 kommuner som genomför verksamhetsutveckling med start i år på denna grund.
Jag har ingen brist på varken idéer eller kunskap tror jag, men i regel så tillskrivs "hur-frågan" verksamhetens medarbetare vilket beskrivs som både modernt och framgångsrikt av chefredaktör Mats Edman i veckans nummer av Dagens Samhälle. Jag samtalar gärna om både vad, hur och varför med vem som helst, med risk för att kallas omodern.
Magnus Gustafsson (M)
Ordförande barn- och
utbildningsnämnden
Goda förutsättningar för en bättre skola
Tänk att två personer kan göra så olika tolkningar av samma text. Det finns några brister och förbättringsområden vilka framgår av granskningen av Nossebro år 6-9, men förtjänsterna är desto fler.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.