Granska oredan i KLT:s ekonomi

Kalmar Läns Trafik AB brukar ofta, vid den här tiden på året, skicka ut en begäran till kommunerna och landstinget om extra tillskott, för att täcka föregående års underskott.
Men i år slår det alla rekord. Underskottet som ska täckas är på över 50 miljoner kronor, och landstinget får stå för huvuddelen av detta.

Från läsekretsen2012-04-07 04:05
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Landstinget måste nu skjuta till över 40 miljoner kronor, och därmed ökar landstingets kostnader för kollektivtrafiken helt oplanerat med närmare 30 procent. Detta är en oacceptabel ordning.
När vi nu fått en redovisning av varför underskottet skenat, så ser vi anmärkningsvärda brister i uppföljningen, men också en stark tendens till glädjebudgetering. KLT verkar ha byggt sina prognoser på önsketänkanden kring trafikens utveckling. Detta gäller särskilt de intäktsbedömningar som gjorts.

För oss Alliansföreträdare finns det nu några saker som är viktiga:
1) Hur ser ansvaret ut för det som har hänt? Det är viktigt att reda ut ledningens och KLT:s styrelses roll, särskilt med tanke på att styrelsen i maj 2011 fick uppgift om att ledningen beräknade ett underskott på upp till 40 miljoner.
2) De brister i system som nu uppvisats, och den låga intäktsnivå som länstrafiken har, behöver granskas särskilt och vi kräver därför att det sker en parallell genomgång av hela kollektivtrafikens styrning och ledning av en extern part.
3) Vi kräver snabba besked på hur mycket av underskotten som också döljs i årets verksamhet, och att det klarläggs hur man kommer tillrätta med dessa löpande underskott.
För oss är kollektivtrafiken viktig, men brister i styrning och ledning av denna går ut över vården i länet. Det är därför nu viktigt med snabba och konkreta åtgärder.

Christer Jonsson (C)
Henrik Yngvesson (M)
Gudrun Brunegård (KD)
Pierre Edström (FP)

Läs mer om