För att underlätta debatt tror jag det är bra om vi har samma definition av begrepp, eller åtminstone, känner till vilken definition som har använts även om finns olika definitioner. "Vision, något man vill uppnå. En vision uttrycks oftast som ett framtida tillstånd som man vill uppnå, och behöver inte uppfylla formella krav på realism, tidsbundenhet eller mätbarhet" (Wikipedia 2009 och 2012).
Vi satte två övergripande mål. 1) Att 2014 tillhöra toppskiktet och 2) att 2017 även förverkliga visionen genom att inte bara vara på väg mot resmålet utan också nå målet om främsta resultat. Det är två höga och utmanande mål, men ändå inte omöjliga.
Nossebro skola i Essunga kommun hade nämligen gjort precis detta när vi formulerade vår vision, och deras synvända har stått som förebild för vår ambition, är lika med vårt mål. Om dom kunde - varför skulle inte vi kunna? Varför skulle vi förvänta oss mindre av våra medarbetare än det en annan kommuns medarbetare redan visat vara möjligt?
Vimmerby har en historia av flera och upprepade enskilda framgångar. Vimmerby gymnasium samhällsprogram har haft stora framgångar och blev Sveriges bästa skoltidning 2011 och tilldelades Lilla journalistpriset 2012. Det tidigare hantverksprogrammet hade flera elever med stora enskilda framgångar i Sverige-topp. Elever som har haft framgång tack vare skickliga och engagerade lärare. Och på tal om lärare så har också lärare rönt framgångar och belönats med pedagogpris till sin skola på inte mindre än 100 000 kr. Så varför ska vi som politiker förvänta oss mindre av en rektor på grundskolan, eller lärare i till exempel engelska, fysik, bild eller något annat ämne i skolan?
Vi ska givetvis bygga vidare på alla enskilda framgångar därför är reformen med förstelärare viktig. Den ökar förutsättningarna för systematiskt kvalitetsarbete. Det är viktigt att nya framgångsrika lärargärningar förädlas och tas tillvara genom att föra ut deras rön till alla medarbetare.
Men alla framgångar syns inte i nationella tävlingar. Många framgångssagor sker i det tysta som kanske bara några få vet om.
Därför är det viktigt att skolans ledning skaffar sig ett bra underlag för vilka behov som ska tillgodoses och vilka lärare som är bäst lämpade för att dela med sig av de förmågor och kunskaper som har störst betydelse för att tillgodose de behov som har störst påverkan på framtiden. Förstelärare är mer än "bara" bättre betalt.
Om det vore så enkelt och att det inte funnits andra angelägna arbetsuppgifter så hade det varit en enkel match att införa, men vitsen är ju främst vad som kommer ut efter införandet, och därför har vi behövt den extra tiden för att analysera, diskutera, föreslå, samråda och besluta inom organisationen så att vi får det som svarar mot skolans behov. Alliansens partier i BUN har talat oss varma för förstelärare redan hösten 2011 i vår barn- och utbildningspolitiska idé och väg för Vimmerby som legat till grund för skolutvecklingsdokumentet där visionen uttrycks.
Vad är det då som vi har prioriterat högre än förstelärare från 1 juli till nu. Jo, för första gången i Vimmerby historia så har förvaltningen, förskolechefer, rektorer och alla enheter inom förskola, grundskola och fritidshem haft en gemensam vision och övergripande mål och fyra vägledande områden att utgå ifrån när de formulerat sina verksamhetsplaner. Med verksamhetsplanerna så gör vi lika och olika på en och samma gång. Medarbetarna berättar för oss politiker, elever, föräldrar och varandra vad de satsar på. Dessutom hur de kommer utvärdera och följa upp sina satsningar.
En stor och samordnad rörelse och utveckling med fokus på kunskap och högre måluppfyllelse. Jag bedömer att verksamhetsplanerna med tiden också blir en bra vägledning för vårt behov av förstelärare och deras insatser. Vi har genomfört sommarskola för att stödja elever som vill förbättra sina resultat och förutsättningar inför höstterminen. Vi har fortsatt brett utbud på gymnasiet trots minskande elevkullar där flera av våra granngymnasier har lagt ner program.
Och så frågan om vi har gått miste om några pengar. Förstelärarreformens finansiella del är ett bra tillskott för skolans möjligheter att attrahera personal genom högre lön, men enligt min mening är det först och främst en kunskaps- och kompetensreform där den inre belöningen i form av ett erkännande och möjlighet till självförverkligande har ett stort utrymme. Reformen ersätter inte behovet av en allmänt accepterad och stärkt löneutveckling för undervisande personal. Kraven och förväntningarna på förstelärare är stora, och därför är det en mycket grannlaga uppgift att utforma detta för våra behov och det arbetet har pågått och pågår och jag räknar med att vi är i hamn under hösten och att reformen införs tidigt 2014.
Visst är det så att nämnden underutnyttjade tilldelade resurser under 2012. Det säger två saker: 1) Våra chefer och medarbetare har stor respekt för antagen budget och är aktsamma med våra gemensamma skattemedel. 2) Att det finns behov av administrativ personal och snabbare ekonomisk rapportering. Det senare fordrar sannolikt ett bättre ekonomisystem och nya rutiner så att de vågar ta ut svängarna mera och ligga närmare nollresultat. Det är bra att hålla budget men inget egenändamål att förbruka varje krona. Det viktigaste är att nå uppsatta mål, och det finns inget givet samband mellan att nå mål och förbruka avdelade resurser. Jag har länge argumenterat för att våra verksamheter skulle ha både resultat- och balansräkning att arbeta med. Då kan en ekonomisk resurs överföras från ett år till ett annat. Den möjligheten har våra kommunala bolag och friskolor så varför skulle inte vår kommunala skola ha det? Förra året var det till stor del en framgångsrik rekrytering av elever till gymnasiet som skapade överskottet och sannolikt uppstod det genom få omval, lyckosam rekrytering av lärare och låga marginalkostnader för den nya årskullen och därför blev det inte synligt förrän i slutet på året, och var inte fullt säkerställt förrän vid bokslutet.
Men eftersom vi inte vet så kommer vi att följa upp det i vår interna kontroll under året. Kommunen har sedan lång tid arbetat med periodiserade rapporter endast två gånger om året.
Så signaturen Florence - det är helt ok om du ger vår politik bottenbetyg, men kanske inte helt oväntat, så håller jag inte med dig. Men jag och allianskamrater lyssnar och vill gärna veta dina förslag som skulle rendera i ett toppbetyg. Snart är det val och jag försöker förklara och svara på så många frågor jag kan.
Magnus Gustafsson (M)
Ordf. barn- och utbildningsnämnden, Vimmerby
Håller inte med om bottenbetyg till skolan
Vimmerby kommun har för första gången i historien en vision för och med skolan. Visionen lyder: "Vi, barn, elever och medarbetare gör vårt bästa, lyckas och lär oss massor! Tillsammans når vi toppen!". Signaturen Florence tycker denna är löjlig.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.