Detta byggsätt är ett lågprisalternativ och bygger på moduler som längre fram kan omstaplas, om man önskar. Så görs bland annat i flera universitetsstäder - snabbt och billigare. Dock, placera dessa boenden i flera mindre områden, såsom i en halvcirkel i ytterområdena, där inte gamla stadens profil störs alltför mycket. Låt trädgrupper och skogsdungar omringa varje liten "containergrupp", där motionsplatser kan finnas nära till hands och främja folkhälsa och gemenskap!
Det förutsätter att man börjar med att bygga en spindelväv av cykelvägar, som strålar mot centrum, där tydliga cykelställ bör arrangeras. Cykling vinner fortsatt snabbt terräng hos moderna människor. Där finns mycket pengar att tjäna, såväl för gemene man som för samhället i stort. Mer pengar kvar i egna plånboken, tidsvinst tack vare att man slipper fara runt och söka p-platser till bil, bättre hälsa och humör, mindre belastning på sjukvården, lättare ok för miljön att bära, med mera.
Slå först en mindre ring med passaren på kartan och "spara" centrum från vidare boende. Centrum behövs för allmänna "mötesplatser" i första hand. Slå sen ytterligare några koncentriska cirklar på kartan och leta lämpliga stråk för cykelvägarna. Gör därefter flera cykelvägar, såsom ekrar mot ett nav, där de alla för mot stadens centrum.
Först när cykelvägnätet är fastlagt, bör man planera in ett antal begränsade platser för dessa mindre grupper av nybyggen med hyresförfarande. Vi har lärt av historien att stora bostadsområden genererar problem av olika slag.
Människan behöver mera ro runt sitt boende, där man ska vila och finna ny kraft till yrkesinsatser, gott föräldraskap och givande fritidsaktiviteter. Rejäla skogsområden och eller parker i närområdet är livsviktigt.
Västervik bör bygga för den moderna, upplysta människan, som värdesätter givande fritid högre än att ha arbetstillfällen runt knuten. Se mitt öppna brev till Hjalmarsson i denna tidning.
Endast 9 procent av genomsnittssvenskens livstid utgörs av arbetet, 50 procent av fritid och ca 30-35 procent av sömn och vila, enl C. Melander, professor i nationalekonomi.
En absolut förutsättning för ytterligare boendeplanering är att man är strikt med lagen om strandskydd, 300 meter. ldquo;Biljetterna" för dispenser är slut nu, Kronståhl och Hjalmarsson.
Vi har alla rätt till strandnära vila, lek och rehabilitering. Även de som eventuellt kommer att bo i containerdungarna och kommer farande på cykel via nya cykelnätet ner mot havet.
Vad tänker du om mitt tips, Kronståhl?
Vore tacksam för svar ibland från våra politiker i Västerviks kommun.
Mona Schiller, hemvändare
Hemvändartips till Kronståhl
Som du nämner i media, Thomas Kronståhl, är billigare hyresrätter i Västervik en förutsättning för att behålla de unga invånarna och härbergera nya. Kanske kunde vi låna Björn Ulvaeus första idé och försök till Slottsholmsbyggnation, nämligen att "erbjuda" bygge i containermodell?
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.