Hur gör vi med ALV?

Att besöka upplevelseparken ALV en solig sommardag framkallar blandade känslor.
Å ena sidan möts vi vid huvudentrén av ett svart hav av nyasfalterade parkeringsplatser. En asfaltering som sannolikt har kostat oss kommuninnevånare skjortan. Över tre miljoner kronor viskas det om i kretsarna kring asfalteringsföretaget SKANSKA.

Från läsekretsen2004-06-23 07:03
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Å andra sidan gläds vi åt att på samma gång nås av publika skrattsalvor från Pippis och hennes kamraters upptåg innanför entrégrindarna.
Det som oroar är att merparten av parkeringsplatserna stod tomma. Kan parkens verkställande ledning eller dess styrelse berätta för allmänheten vad som sker med ALV. Håller besökarna på att tröttna? Är de traditionella upplevelsemiljöerna förbrukade? Har vi väntat för länge med att realisera Mio min Mia eller Skrållan och hennes vänners äventyr?
Ett konkurrensutsatt upplevelseföretag som hämtar sitt grundläggande koncept från ett unikt och fantasifullt författarskap måste hela tiden vara berett att förändra och förnya utbudet av attraktioner.
Pippi, Emil och Prussiluskan i all ära men vi behöver botanisera mera i Astrids fantasi för att fortlöpande kunna engagera en sparsmakare upplevelsepublik.

Helge Cardmo

Läs mer om