Mycket fokus ligger på lärarna och samarbete. Coachning från rektorer och chefer samt gemensam planering tas upp som framgångsfaktorer vilka man kommer att fokusera på i projektet.
I samma tidning finns en artikel om Jörgen Ooms föreläsning, vilken för övrigt kostade 45 000 kronor. Föreläsningen var för politiker, chefer och anställda i Vimmerbys barn- och utbildningsförvaltning. Föreläsningen skulle fungera som en peppning för verksamheten att nå den nya skolvisionen, som bland annat innebär att Vimmerby ska bli Sveriges bästa skolkommun år 2017.
Alf Olsson har fått mycket positiva reaktioner från personalen som var där och anser att det var väl satsade pengar.
Det förvånande är att vare sig projektet PRIO eller Jörgen Ooms föreläsning är något som diskuterats eller känns igen av lärarna på skolorna i Vimmerby kommun. Vi har inte insyn i eller fått bidra med tankar och åsikter gällande det projekt som vi själva står i fokus i om Vimmerby kommun blir utvald. Tankeväckande är också att projektets tyngdpunkt ligger på samarbete och gemensam planering. Just dessa punkter
kan man väl tycka har uteblivit på vägen fram till Vimmerby kommuns ansökan.
Inte heller har vi hört talas om Jörgen Ooms föreläsning eller fått inbjudan till den. Också här handlar det om en vision att höja kunskapsnivån i skolan och att lärarna inte fått ta del av föreläsningen är förvånande.
Vår fråga är hur Vimmerbys barn- och utbildningsförvaltnings styrande samt barn- och utbildningsnämnden så tydligt utesluter en, i vår mening, viktig grupp i sammanhanget. Vi ska arbeta tillsammans säger ni. Trots det presenterar ni en vision ingen av oss har varit med att arbeta fram, ett projekt ingen av oss har fått tycka till om eller bidragit med kunskap till. Dessutom utesluter ni oss från en "peppande" föreläsning. Vi skulle vilja veta hur ni definierar ordet "samarbete".
För oss betyder samarbete att alla inblandade på alla nivåer bidrar med sin synvinkel och sin kunskap vilket inte på något sätt verkar överensstämma med er betydelse. Hur kan ni tro att er vision och vägen dit ska bli framgångsrik när ni slår oss i huvudet med ert perspektiv som väl ändå får anses ligga längre ifrån verkligheten än vårt? Det låter fint att vi ska arbeta tillsammans, vilket ni för övrigt inte verkar sätta så stor tilltro till själva, men är samarbete något ni inte tror har funnits på skolorna i Vimmerby kommun tidigare?
Det pratas också om en röd tråd men den tråden tar slut mellan skolan och kommunhuset och efter artiklarna i tidningen verkar inte invånarna i kommunhuset vilja knyta ihop den heller. Det är inte länge sedan man också kunde läsa i tidningen att socialförvaltningens budget är överskriden. Ser man inget samband mellan resurstilldelning i skolan och socialförvaltningens ökade arbetsbörda?
Skolan måste i nuläget få mer resurser och så småningom när läget har förbättrats något måste resurserna riktas mot lägre åldrar. Om vi ska få en positiv utveckling är det dags att titta på hur det verkligen fungerar ute i skolans verklighet istället för att rikta dyra föreläsningar till anställda som befinner sig långt ifrån denna. Visionen känns som ett påhitt från överordnade.
Förankring av ideér är en framgångsfaktor och när man ser på vilket sätt man arbetat fram visionen och förbereder för genomförandet känns det något otryggt. Om vi hade barn i någon skola i Vimmerby kommun skulle vi kraftigt ifrågasätta hur arbetet med visionen går till och hur skolans resurstilldelning ser ut. Som det ser ut nu är det vattentäta skott mellan skolorna och kommunhuset och det är kommunhuset som skapat dem.
Uppgivna "medarbetare" i Vimmerbys barn- och utbildningsförvaltning
I Vimmerby arbetar vi tillsammans
I onsdagens tidning stod att läsa om att Vimmerby kommun vill bli pilotkommun i ett tvåårigt projekt kallat PRIO. Kommunen har skickat in ansökan och väntar på svar.Målet med projektet är att höja kunskapsnivån i grundskolan och Magnus Gustafsson, barn- och utbildningsnämndens ordförande, tror att man har stor chans att bli utvald tack vare det visionsarbete man tidigare lagt ner.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.