Vi fortsatte:
"Nej, i stället handlar det om att vi måste ha ett system som innebär att de långsiktiga investeringsplanerna genomförs enligt den prioritering som har gjorts. Samtidigt är det nödvändigt att ekonomiska buffertar införs i budgetarbetet så att särskilda insatser, som de i Västsverige, kan göras när det uppstår ett behov."
Vi kommer att fortsätta debatten inom vårt eget parti om den här angelägna frågan. Men också Nils Fredrik Aurelius från Kalmar har tillsammans med tre moderata riksdagsledamöter från Skåne, Blekinge och Östergötland gett sig in i debatten. Vi anklagades för röstfiske. På den replik jag skrev svarar Aurelius att min "bluff" har blivit synad. Vad ska man då kalla det han och moderaterna ägnar sig åt?
Ännu en gång förkunnar han glatt att moderaterna vill satsa så mycket mer än vi socialdemokrater på vägar. Men han undviker också den här gången att besvara de för moderaterna besvärliga motfrågorna. Jag ska upprepa dem:
Moderata riksdagsledamöter tycker om att åka runt och lova mer pengar till bland annat väginvesteringar. Det gör de samtidigt som de vill sänka skatterna. Hur får de det här att gå ihop? Är det genom att sänka ersättningen till sjuka och arbetslösa?
Moderaterna vill göra en "budgetförstärkning" på 9 miljarder genom en privatisering av trafikskadeförsäkringen. Varför berättar inte Aurelius att bilister och MC-förare ska betala den budgetförstärkningen?
Aurelius skriver att jag "medger" att moderaterna vill satsa mera på vägarna än regeringen. Men varför kommenterar han inte det jag skriver, nämligen att moderaterna vill ge bara 6 procent mer till vägar än riksdagsmajoriteten? Det räcker till ungefär ytterligare fem mil motorväg i normal terräng. Men var i landet ska dessa fem mil motorväg byggas? Jag vet att hans partikamrater i andra delar av landet är lika generösa som Aurelius när det gäller satsningar på vägarna i sina regioner. Hur mycket blir då kvar till E 22?
Aurelius och moderaterna är inte trovärdiga. Vi socialdemokrater satsar på vägar och järnvägar. Naturligtvis måste vi göra ännu mer. Och vi bör diskutera finansieringsmodeller. Så till exempel hade vi den 18 januari en interpellationsdebatt i riksdagen om detta. Det är en viktig debatt som jag kommer att fortsätta. Men den får vi uppenbarligen föra utan moderaternas medverkan.
Krister Örnfjäder, Västervik,
riksdagsledamot för socialdemokraterna
Inte trovärdigt om väginvesteringar
I en tidigare artikel har jag tillsammans med tre partikamrater från Skåne, Blekinge och Östergötland tagit upp en principiell diskussion om hur vi ska finansiera investeringar i vägar och järnvägar. Givetvis har för oss E 22 en central roll i den diskussionen. Vi skrev bland annat att vi inte motsätter oss satsningar i Västsverige och i Trollhättan och att debatten inte bara gäller E 22, även om den självklart är angelägen för oss.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.