Vi borde alla i ett län som strävar efter att vara fossilbränslefritt 2030 försöka minska användningen av bil och öka användningen av kollektiva transporter. Detta ställer krav på att anpassa mötestider på alla nivåer.
Skall vi få med gemene kvinna och man på dessa ambitioner måste ledande politiker gå i täten, även om kollektiva färdmedel ibland kan vara mindre bekväma.
Den borgerliga oppositionen har emellertid, enligt min mening, överutnyttjat de regler som bestämts av landstinget. Tydligen utgår man från att man skall ha tillgång till tjänstebil oavsett vilken tjänstegrad man har.
Gudrun Brunegård har alltså tjänstebil trots att hon endast har en 25-procentig tjänst. Denna tjänst innebär att ungefär 1 dag i veckan åtgår till uppdraget. Man kan utgå från att merparten av denna tid är förlagd till Kalmar. Snabbaste, bekvämaste, miljövänligaste färdmedlet borde i detta fallet vara tåg.
Men Gudrun Brunegård ser det som en rättighet att hon skall ha tjänstebil. "Så står det i reglementet", säger hon. Enligt Brunegård innebär hennes tjänstebil att hennes skatt ökar.
Jag beklagar verkligen att landstinget på detta sätt "tvingar" Gudrun Brunegård att ha tjänstebil.
Lennart Beijer
Hultsfred
"Jag beklagar biltvånget"
En slutlig replik till Gudrun Brunegård angående tjänstebilarna. Jag vet att det finns ett beslut om tjänstebilar för ledande befattningar i landstinget. Jag är oroad över att antalet tjänstebilar fördubblats.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.