Jag tolkar taxitrafiken som kollektivtrafik

Det är inte så, som Magnus Danlid (C) påstår, att jag "skjuter över ansvaret" på kollektivtrafiken i vilket Taxi ingår, från kommunen till KLT. Istället är det så att KLT, landstinget, har det legala regionala ansvaret för kollektivtrafiken och att vi den 1 januari 2012 skatteväxlade 41 öre från kommunalskatten till landstingsskatten just för att ansvaret skulle hamna hos KLT.

Från läsekretsen2012-09-27 06:59
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Danlid kan som styrelseledamot i KLT därmed aldrig påstå att Vimmerby kommun ska ha mer ansvar för kollektivtrafiken än KLT, när det förhåller sig så att KLT har hela budgeten och hela uppdraget. Kan man då säga att allmäntaxi helger och kvällar ingår i kollektivtrafiken?
Svaret på den frågan är ja. Men det kan aldrig vara så att man ska ta pengar från skolskjutsverksamhet till allmänhetens taxi under helgerna. Där skiljer sig Danlids och min åsikt.

Vi skiljer oss också i synsättet vem som ska arbeta med frågan; Danlid sitter i styrelsen som enligt lagstiftningen direkt arbetar med frågan. Jag sitter i kommunstyrelsen i Vimmerby som har lagt ut uppdraget att handla skolskjutsar på KLT, och betalade landstinget av kommunalskatt för att man ska hantera kollektivtrafiken i Vimmerby kommun. Det handlar om att få KLT att tolka nya kollektivtrafiklagen på rätt sätt. Det gör man inte idag avseende allmäntaxi, utan enbart bussar. Allmäntaxi anser jag ingår i kollektivtrafiken och ska därmed hanteras av kollektivtrafikmyndigheten, snarare än av varje enskild kommun.

Advokaterna Kaisa Adlercreutz, MAQS Law Firm och Ulf Hökeberg, advokatfirman Fylgia skrev en intressant debattartikel rörande den här problematiken i publikationen Bussbranschen när nya Kollektivtrafiklagen infördes vid årsskiftet:
"Det ska finnas ett samspel och samarbete? myndigheterna måste föra en dialog med trafikföretagen om vad dessa kan bidra med innan man beslutar om trafikplikt och avtal. Hur skall den regionala trafikmyndigheten förhålla sig till en tänkt situation där det finns ett kommersiellt intresse av att t.ex. dagtid bedriva kollektivtrafik, utan att få ersättning från den regionala trafikmyndigheten, medan det på kvällar och nätter inte är kommersiellt lönsamt, och då således inte heller av intresse. Kan en regional trafikmyndighet då fatta beslut om allmän trafikplikt som endast omfattar den tid på dygnet som det inte är kommersiellt intressant att bedriva trafiken? Svaret på frågan går inte uttryckligen att hitta i vare sig Kollektivtrafikförordningen eller i förarbeten. Med stöd i regeringens uttalanden i förarbeten samt utformning av definitionen kan dock en tolkning göras att beslut om allmän trafikplikt kan fattas även om det finns ett kommersiellt intresse, under förutsättning att det intresset inte bedöms vara tillräckligt stort.

En regional myndighet skall således kunna fylla upp eventuella luckor i kollektivtrafiken, t.ex. avseende linjesträckning, turtäthet, tider på dygnet som trafiken bedrivs m.m. Det kan således finnas en möjlighet för en regional trafikmyndighet att fatta ett beslut om allmän trafikplikt för den tid på dygnet som inte är kommersiellt intressant för att därefter ingå avtal med en kommersiell aktör."

Är då taxitrafik att räkna som kollektivtrafik? Min tolkning är ja. Då är det alltså möjligt för KLT att upphandla taxitrafik "även när det inte är kommersiellt intressant att köra" och eftersom kollektivtrafiken är KLT:s ansvar borde Danlid, som sitter i dess styrelse, engagera sig i frågan.
Den tidigare gängse metoden i Vimmerby kommun, att allmäntaxi ska få pengar som göms i kontot skolskjutsar, är inte tillämpbart.

Micael Glennfalk,
Kommunstyrelsens ordförande (m)

Läs mer om