Inga varningstrianglar är utsatta och att besikta en bil utan triangel i bagaget ger ombesiktning.
Skälet till detta är att trafikverket anser denna triangel nödvändig vid stopp på trafikerade vägar. Just för att undvika olyckor.
Dagtid är bilen troligen synlig för de flesta, men kvällstid knappast. Att köra in i denna bil i 90 km i timmen innebär livsfara, kanske för flera än den som kör fordonet.
Att polischefen i Vimmerby underlåtit att se till att bilen inte transporterats bort omgående och att han dessutom, som "lök på laxen" gör den otroliga bedömmningen att citat "kan ej se att bilen står trafikfarligt".
Frågan som självklart uppkommer: är denna polischef ens utbildad som polis, olämpligt agerande och bedömning är väl odisskutabla frågor i sammanhanget.
Samma polischef prioreterar med osannolika resurser buskörningarna, medan högprioreterade ärenden, med uppenbar livsfara, som denna bil låter sig han inte alls kunna förstå.
Polisens resonemang tycks framhålla ett annat intresse, nämligen den statistik som medier kritiserar polisen för under gångna vintern och där de verkliga brotten och farorna inte ger någon pluspoäng i systemet till gagn för polisen.
Att fånga fartsyndare, bälteskontroller, och ge böter över lag för enkla fordonskontroller i stad, det prioreteras och ger klirr i kassan och speglar sig senare i statistiken, som uppklarade brott och antal utförda kontroller.
Är det konstigt att polisen får kritik?
En som passerat fordonet många gånger
Jagar buskörare, låter livsfarlig bil stå kvar
Bilen som stått i en månads tid på riksvägen mellan Södra Vi och Gullringen utgör självklart en trafikfara. Den står farligt till, inte ens nedkörd i dikesrenen med högra hjulparet.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.