Kalmar läns trafik bör ändra utbudet

De flesta resor i dag sker i länsbolagens regi. Alla bolag har särskilda kort.

Från läsekretsen2015-04-23 07:24
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

KLT har t.ex. inga pensionärsbiljetter. I vissa län betalar kommunen till länsbolaget så att pensionärer får resa gratis. Göteborg, Kungsbacka i Västtrafik samt Lund och Hässleholms kommuner i Skånetrafiken är några kommuner som betalar för detta. SL erbjuder pensionärsrabatt.

När det gäller dygnskort har flera länsbolag detta året om. KLT erbjuder detta endast under sommaren och då bara endygnskort. Det finns ett sommarkort för ungdomar. Kalmar län är ett utpräglat turistlän som har mycket att erbjuda.

Det kan vara lämpligt att införa flerdygnskort alternativt veckokort.

Kort som gäller mellan maj och september kan vara ett alternativ. Många besöker Öland mellan maj och september. I maj är det "Öland spirar" och i september äger skördefesten rum. Där kanske KLT kan ordna särskilda turer under festen.

Det kan locka flera länsbor att köpa ett sådant och samtidigt upptäcka länstrafiken.

Skåne och Halland har ett sommarkort . De har dessutom ett gemensamt som gäller mellan den 15 juni och 15 augusti. I Skåne är det enormt populärt. SL i Stockholmsregionen har ett sommarkort för fyra månader.

Vissa bolag har en kundtidning som finns ombord på tågen. Inom KLT finns en ombord på Ö-tågen.

KLT är föregångare när det gäller Kundcentra. Inget annat län har så många kundcentra i egen regi som KLT.

Christer Wilhelmsson
Resenärsforum

Läs mer om