När jag nu tillträtt som ordförande i ITSAM de kommande två åren finns det några prioriterade områden jag gärna vill driva:
1. Öka flexibiliteten ännu mer. Idag är en stor del av ITSAMs verksamhet anslagsfinansierad. Vi bör istället växla över och bli mer köp-säljinriktade. Kommunen ska både kunna beställa och betala för unika funktioner. Allt behöver inte passa alla medlemmar och det som inte passar några, ska de heller inte behöva betala för. Vill någon kommun exempelvis köpa sina datorer istället för att leasa ska man kunna göra det.
Detta kräver att ITSAM bygger upp ett flexibelt nätverk också utanför organisation, där man kan hämta kompetens vid behov. ITSAMs projekthantering måste utvecklas.
2. Visa och föreslå det som är beprövat. Tidigare har kommunerna upplevt att man får vara försökskaniner i viss omfattning. Istället bör kommunerna endast erbjudas beprövade lösningar. Ingen kommun i ITSAM har råd att ligga i framkant och vara först att pröva nya innovationer, inte heller att ha högsta möjliga standard. Istället ska ITSAMs produkter vara väl beprövade, ha rätt prisprofil och ge just de samordningseffekter ett kommunalförbund kan erbjuda. Både vad avser volym och pris.
3. Enkel och rak kommunikation. ITSAM levererar komplexa produkter. Det kräver enkel, rak kommunikation och snabb återkoppling. ITSAMs servicedesk är suveräna på detta idag. ITSAM måste utveckla sin förmåga i hela organisationen att kommunicera enkelt, konkret och regelbundet. Också identifiera målgruppen för sin verksamhet för att ge rätt information till rätt mottagare. Från faktura till produktinformation bör all kommunikation göras enkel och förståelig.
När Vimmerby kommun gick med i ITSAM gjorde vi det i ett läge där den egna kompetensen inte var tillräckligt hög, politiken förstod inte att budgetera kostnaderna och IT-utvecklingen var, precis som idag, enormt snabb. Det var rätt beslut. Professorn Joakim Nergelius vid Örebro Universitet är författare till rapporten "Samarbete mellan kommuner, en framgångsväg med potential" utgiven av Reforminstitutet konstaterar: "Kommunpolitiker kan använda samverkan för att övergå från detaljstyrning till modernt beslutsfattande... sammantaget finns goda skäl för många kommuner att samverka med andra kommuner för att samtidigt modernisera sin verksamhetsstyrning."
De sex kommunerna i ITSAM; Vimmerby, Åtvidaberg, Kinda, Boxholm, Ydre och Ödeshög har tillsammans cirka 50 000 invånare. Det ger fördelar vid exempelvis inköp och samordning av drift såsom service, felavhjälpning, systemteknik, säkerhet etc.
ITSAMs uppdrag är att vidmakthålla att kommunerna får den rätta tekniken och redskapen för att upprätthålla tillräcklig kvalité. Det kan handla om nätdrift, telefonnät, support, systeminvesteringar, fibernätsbyggnad, utvecklingsprojekt, inköp.
Förslagen från ITSAM behandlas alla i en kommunchefsgrupp. Där diskuterar man frågorna ingående. Det är viktigt, kommuncheferna är operativt ansvariga i sin kommun. Kommunchefsgruppen ger kollektivt förslag till beslut till Direktionen, som sedan fattar besluten. Självklart sker dialogen mellan politiken och tjänstemännen på hemmaplan i ärendet.
Alla kommuner har intresse av att få så mycket som möjligt för så lite pengar som möjligt. Ett av ITSAMs uppdrag är att skapa fördelaktiga inköp. Men man ska också i dessa ta hänsyn till den säkerhet kommunallagen kräver av en kommun, kvalitetsaspekter och de behov kommunen reellt har. Man måste därför vara bra och kompetenta inköpare. Det är svårt för en mindre kommun att anställa sådana.
Man ska också ha kompetens i teknik, utveckling och service. Också det är en fördel att dela med andra kommuner.
Även om det bara är snart tre år sedan Vimmerby kommun gick med i ITSAM så är det lång tid i IT-världen. Utvecklingen går rasande snabbt. IT-kostnaderna styrs av programleverantörer; när väl programvaror köpts/licensierats går det inte länge förrän de är ålderdomliga eller själva datorn är för klen för att hantera dem. Som politiker har vi fått lära oss att en dator och ett dataprogram är färskvara, att medarbetarna behöver arbetstid för fortbildning i stort sett löpande och att det inte går att stanna på ett trappsteg och säga; vi stannar här, vi vill inte följa med i utvecklingen mer. Det skulle våra invånare och våra medarbetare aldrig acceptera.
Med detta ökar också IT-kostnaderna (oavsett kommunalförbund eller egen organisation) och jag tror att IT-frågor kanske snart är ett eget nämndsområde för de stora kommunerna med 50 000 invånare eller mer. Många kommuner kommer därför att få göra som ITSAMkommunerna; gå samman och dela sina kostnader.
Men inget är så bra att det inte går att göra bättre. Tillsammans med direktionen, förbundsdirektören och medarbetarna på ITSAM ska vi fortsätta att successivt förbättra vårt erbjudande till kommunerna. Men det fordrar att också kommunernas kommunchefer och förvaltningschefer utvecklar en förmåga att köpa det man vill ha. Det behövs en stark samverkan mellan ITSAMs kompetensmänniskor och förvaltningarnas ledningar. En kommunal ledningsgrupp som arbetar på tvären, d.v.s. område för område och delar erfarenhet med de andra ITSAMkommunerna borgar för att kommunerna köper rätt produkt till rätt behov.
En liten bakgrund: ITSAM bildades 2009 och tanken var att samverka kring kommunernas behov av IT.
ITSAM är ett kommunalförbund, som sådant underställs verksamheten kommunallagen och högsta beslutande instans i ITSAM är direktionen, bestående av ingående kommuners politiker. I ITSAMs fall oftast kommunalråden.
Micael Glennfalk
Ordförande i ITSAMs
direktion 2015-2016
Kommunerna får köpa mer av ITSAM
Precis som utvecklingen går snabbt fram för kommunerna, går den också snabbt fram för ITSAM som organisation.ITSAM behöver ständigt utvecklas och förändras för att skapa just den trygghet i kompetens, och minimala kostnad, som medlemskommunerna vill ha.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.