Kommunerna måste lyfta sin teknik

I en ny undersökning avslöjas stora brister i grundskolans teknikundervisning. Det är allvarligt då teknikämnet är avgörande för industrins långsiktiga kompetensförsörjning. Sedan 1994 är teknik ett obligatoriskt ämne i grundskolan. Det är alltså inte upp till den enskilda skolan eller kommunen att avgöra om det ska undervisas i teknik.

Från läsekretsen2013-01-25 08:02
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Teknikämnet är väsentligt för att stimulera barn och ungdomars intresse och få fler att välja teknikutbildningar i gymnasiet och på högskolan som gör dem attraktiva på arbetsmarknaden. I praktiken finns det risk för att många svenska företag inte kommer att ha något annat val än att förr eller senare flytta sin verksamhet till andra länder där de kan få tag på rätt kompetens.

Teknikföretagen har låtit Demoskop intervjua cirka 1 500 lärare och rektorer i grundskolan. Resultaten är nedslående:
1) På en av sex skolor riskerar elever att bli helt utan teknikundervisning. På var sjätte skola sker teknikundervisningen främst tillsammans med fritidsverksamhet eller elevens val, som inte är obligatoriskt för alla elever.
2) Varannan lärare i teknik saknar behörighet att undervisa i ämnet. När de nya behörighetsreglerna träder i kraft 2015 kommer bara hälften av alla lärare i teknik att kunna sätta betyg.
3) Var tredje lärare i teknik saknar helt utbildning i ämnet. Undersökningen visar att utbildade lärare är helt avgörande för utbildningens kvalitet. Kunskaperna gör lärarna tryggare och de behöriga lärarna är också mer nöjda med undervisningens kvalitet.

För att fler elever ska få den utbildning som de har rätt till föreslår vi:
En behörig tekniklärare på alla skolor. 2015 kommer varannan lärare att vara obehörig att undervisa i teknik eller sätta betyg i ämnet.
200 timmar schemalagd undervisning i teknik under grundskolan. Många kommuner och skolledningar saknar koll på hur undervisningstimmarna i teknik fördelas.
En nationell kvalitetsgranskning av teknikämnet. Till skillnad från till exempel fysik, moderna språk och engelska har det ännu inte kvalitetsgranskats.

Varje år lägger Teknikföretagen stora resurser på aktiviteter som Teknikspanarna och Årets Teknikutbildning för att inspirera lärare och bidra med konkret lektionsmaterial. Här i Småland har vi goda exempel såsom Talavidskolan i Jönköping, Skatelövsskolan i Alvesta och Hubbarpsskolan i Tranås som vi särskilt uppmärksammat och premierat för deras tekniksatsningar.

Även om vårt engagemang varit uppskattat och vi har sett en positiv utveckling, så visar undersökningen att det är långt ifrån tillräckligt. Nu är det dags för beslutsfattare i vår region att ta ansvar för att stärka teknikundervisningen.

Annika Arpfors,
regionchef, Teknikföretagen Region Öst

Malin Alfredsson,
ordförande, Teknikföretagen Region Öst

Läs mer om