Under mina år som informations- och utbildningsansvarig i Sveriges Juristförbund, numera JUSEK, diskuterade förbundsstyrelsen den förändring av kommunjuristernas yrkesroll som en expansiv kommunal sektor medförde. Skulle kommunjuristens roll vara att i första hand agera indrivare av kommunens fordringar eller skulle en framgångsrik kommunjurist arbeta som rättslig rådgivare till kommunledningen i kommunens operativa samhällsarbete?
Efterhand växte fram inom juristförbundets styrelse en progressiv syn på kommunjuristens roll i det fortlöpande kommunala arbetet. Under denna tid, 1960- och 1970-talen, genomgick även andra juristkategorier som bankjurister, bolagsjurister, försäkringsjurister och allmänt praktiserande advokater en utveckling till mera operativt verksamma yrkesfunktionärer.
Den expansiva samhällsutvecklingen under senare decennier ställer allt högre krav på den legala analys som utgör underlag för exempelvis den kommunala beslutsprocessen. Innehållet i gällande lagstiftning och tillgänglig rättspraxis måste i samklang med folkstyrets spelregler garantera att samhällslivet blir tryggt och rättvist.
Vimmerby kommuns aktuella borgensåtagande för Storebro Ventures AB liksom omsorgsnämndens överklagade beslut om lagligheten av tågordningen inom den demokratiska beslutsprocessen utgör exempel på viktiga samhällsfrågor, där en operativ kommunjuridik skulle gagna skattebetalarnas intressen.
Helge Cardmo
Kommunjuristers funktion
Kärt barn har många namn. Kommunalborgmästare, stadsjurist och kommunjurist är några av de yrkesbenämningar som kommunalt verksamma jurister innehaft över tiden.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.