När jag tillträdde den 1 januari 2011 var Vimmerby kommun en organisation som inte var särskilt effektiv. Trätor mellan politisk ledning och tjänstemannaledningen hade under flera år åsidosatt ett effektivt arbete. Kommunchef Carolina Leijonram, som tillträtt fyra månader tidigare, hade dragit samma slutsats.
Kommunstyrelsen beställde en organisationsutredning i september 2011, och dessa konsulter gav oss efter sin utredning fem områden att jobba med under 2012. Detta är nu gjort, resultatet är bland annat en ny ledningsorganisation och en ny nämndorganisation, som är helt komplett från 1 januari 2013.
Under den här resan har tidigare chefer i kommunen lämnat sina jobb, ibland frivilligt, ibland ofrivilligt. Det har kostat kommunen pengar.
I vissa fall har konsulter anlitats för att upprätthålla tjänsterna innan de nya cheferna börjat arbeta
Konsulter har använts till en total kostnad 2012 på cirka 2 Mnkr för att upprätthållit tjänster, de har dagligen arbetat operativt 8 timmar per dag.
Om "Arg skattebetalare" funderar på följande: En ledare har ett årligt underskott i sin verksamhet på -4 Mnkr, alltså varje år drivs verksamheten med den förlusten. Inga andra egentliga orsaker finns än arbetsmetodik och kompetensbrist. Om det då kostar 1,0-1,5 Mnkr att växla den chefen (arbetstrygghetskostnad) mot en annan chef och den nya chefen vänder underskottet till, låt oss säga, noll. Är det i din värld vinst eller förlust? Är det i din värld en "konsultkostnad som får skattepengar att rulla" eller är det en kostnad för att vända förlust till vinst?
I min värld är det ingen tvekan. Kommunen tjänar på detta. Därför ville vi växla chefer.
Jag har köpt många konsulter. Jag har själv varit konsult i mitt civila jobb. Jag är egentligen förvånad över hur bra konsulter kommunchef Carolina Leijonram lyckats knyta till oss under de två år organisationsförändringen pågått: duktig socialchefskonsult från Aneby, duktig administratörkonsult från Linköping, duktig kostchefskonsult från Linköping, duktig teknisk chefskonsult från Vimmerby etc. Samtidigt som de konsultat har de också drivit verksamheten operativt.
Den 1 januari 2011 kände ingen anställd i Vimmerby kommun till vad en portion skolmat kostade. Vad kostar en portion mat på förskolan, i hemtjänsten frågade jag? Svaret var att så i detalj kan man inte räkna ut ett så komplex fråga.
Jag fick vänta 18 månader innan jag fick svaret. Vi hade då anställt en konsult. Han räknade ut det.
Det var en annan konsult som räknade fram att vi tillagade 4500 portioner mat i ett kök som byggts för 3000 portioner. Varför visste vi inte det innan? I min värld får sådan kompetensbrist konsekvenser.
Det var en annan konsult som gav oss redskapet "resursfördelningssystem" - det ska vi nu börja budgetera efter. Blir mycket effektivare.
En annan konsult räddade vårt socialkontor då vi inte fick sökande när vi rekryterade.
Nej, "Arg skattebetalare", vår energiska och effektiva kommunchef har vågat ta greppet om kommunen. (Ska lägga till att hon sparat in över 2 Mnkr i löner bara på omorganisation i sin egen förvaltning!)
Tillsammans med sina förvaltningschefer gör hon det mycket bra, med fullt politiskt stöd. Vi jobbar bra tillsammans, politisk ledning och tjänstemannaledning. Det gynnar i längden oss alla som bor i kommunen.
Micael Glennfalk (M),
Kommunalråd Vimmerby
Konsulternas roll är att effektivisera
Svar till "Arg skattebetalare".Av princip vill jag inte svara på anonyma insändare.Jag ska frångå den principen och besvara "Arg skattebetalare", trots att jag inte vem vem jag pratar med. Skälet är att "konsultkostnaderna" kan intressera allmänheten.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.