Koppleritrassel av sällan skådat slag

Anmälan/fråga gällande "hembesök" av törstiga ungdomar.
Jag försökte att göra en anmälan och förfrågan av en händelse samt höra efter om det fanns liknande anmäld händelse gjord till polisen i Vimmerby, helt nyligen.

Från läsekretsen2015-09-02 12:20
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.


Ringde polisen den 21 augusti på telefonnummer 11414. Kom till en central växel. En spökröst svarade och föreslog olika alternativ att välja mellan beroende på anmälans/frågans art. Efter knappval och en tids väntan svarade en fysisk individ.

"Vad gäller anmälan så vi kan koppla till rätt avdelning och person".

Beskrev händelsen och skälet till varför jag ville göra en anmälan till polisen i Vimmerby samt höra om det inkommit dylika anmälningar.

Kopplades vidare - "du är placerad i kö vi tar strax emot ditt samtal". Ny person svarar. Jag frågar "Var sitter ni?" - "Sitter i Malmö". Beskrev åter igen vad anmälan gällde samt varför jag ville komma till polisen i Vimmerby. "Då kopplar jag er vidare".

Ny person svarar. Jag frågar åter "Och var sitter ni" - "sitter i Kalmar. Vad gäller er anmälan?" Beskriver åter min anmälan och min fråga - svarar "Vad är det för riktnummer till Vimmerby?" - "0492".

- "Då kopplar jag er vidare nu". Ny växel åter en fråga vad gäller anmälan? "Och var sitter ni?" frågar jag - "Jag sitter i Jönköping".

"Koppla mig till Polisen i Vimmerby! Jag upprepar inte mitt ärende en gång till. Nu få ni koppla mig till polisen i Vimmerby".

- "Vad gäller anmälan?" - "Kan ni inte koppla mig vidare så får det vara nog". Jag tar tillbaka mitt försök till anmälan, tackar och avslutar samtalet.

Polisen i Vimmerby uppmanar, i tidningen, att man skall anmäla mystiska händelser för att stävja brott. Men hur kommer man till polisen i Vimmerby?

När polisens organisation och andra verk centraliseras, då koncentreras verksamheter till centralorter och fjärmas från medborgarna. Hur är det i Vimmerby kommun med sammanslagning av byråkratiska verksamheter?

Sammanslagningarna motiveras troligen med att klara budget. Användarna av kommunala och olika verks tjänster tas aldrig med i budget.

Förutom höjda skatter tillkommer det högre kostnader för den enskilde som är i behov att anlita verk och kommunala tjänster.

Det borde vara enklare att komma fram till myndigheter utan att behöva vänta i kö. "Du är placerad i kö du har plats 74. Det är 56 som tar emot samtal. Din beräknade väntetid är cirka 25 minuter".

Vad kostar det för företag och den enskilde i förlorad arbetstid och pengar?

Vello Vellet

Läs mer om