Det är lätt att lyfta fram traditionell kollektivtrafik som de flesta kan använda sig av men jag tycker det även är viktigt att betona alla de människor som inte alltid kan nyttja den traditionella kollektivtrafiken.
Det är viktigt att enskilda exempel kommer fram som t ex den artikel som skrevs i början på september i denna tidning där Vera Larsson, 88 år beskrev vilka problem hon har när hon ska besöka sina barn.
Detta beroende på att hon inte har fått färdtjänst beviljad, samtidigt som det inte finns taxi att tillgå efter klockan 20.00 Det är sådana exempel som är viktiga att vi i trafikstyrelsen får ta del av om vi ska kunna leva upp till, en trafik för alla där helheten är grunden och där vi sätter kunden i centrum. Däremot så har aldrig KLT haft uppdraget att upphandla natt- och helgtrafik i olika kommuner och det anser jag inte heller att KLT ska göra framöver.
Avslutningsvis; den 1 januari 1991 avreglerades taxi och därmed upphörde trafikplikten. Därefter har taxiföretagarna haft möjlighet att plocka russinen ur kakan och köra det man tyckt passa. I Vimmerby fortsatte Taxi att driva samma service som man gjorde före avregleringen mycket beroende på att det har funnits en god grund med kommunala transporter, samt att de tidigare Centerpartistiska kommunalråden Bengt Johansson och Leif Larsson många gånger uttryckt att, Taxi är en viktig verksamhet i Vimmerby kommun och det har inspirerat taxiföretagarna genom åren även om natt- och helgservicen inte alltid varit ekonomiskt lysande.
Numera säger kommunalrådet i Vimmerby till taxibranschen att kör som ni vill, det är marknaden som styr.
Magnus Danlid ( C ),
Ledamot i KLT
"Kör som ni vill", säger kommunalrådet
På landstingsfullmäktiges möte nyligen antog ett enigt landstingsfullmäktige ett trafikförsörjningsprogram för Kalmar län. Detta program är väl processat där kommuner och andra intressenter har fått möjlighet att lämna synpunkter på vad man vill prioritera. Jag valde i landstingsfullmäktige att belysa de för mig tre viktigaste punkterna som programmet innehåller. 1. En trafik för alla. 2. Hela resan. 3. Kunden framför allt.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.