Körkortet är billigt och en säker investering

Allt kan ju ifrågasättas med regeringens utredningar och beslut som lett fram till dagens körkortsutbildning men den kan nog ses som lyckad. I flera länder är ex. privat körkortutbildning helt förbjuden.

Från läsekretsen2013-07-31 07:39
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Innan man får börja övningsköra ska man ha ett körkortstillstånd, detta gäller oavsett vilken körkortsbehörighet du söker. Vårt svenska system där föräldrar och elev går en handledarkurs tillsammans på en trafikskola för att få övningsköra med sin son eller dotter anses av de berörda som värdefull.

Pappa eller mamma får också en nyttig repetition i trafikkunskap och ta del av dagens kunskapskrav för ett körkort. Här finns ju också möjligheten till mängdträning för eleven. På trafikskolan är en godkänd handledare välkommen att åka med när trafikskolan övningskör med hans elev.

Alla körkortsaspiranter oavsett om man kör på en trafikskola eller avser att klara utbildningen med sin handledare ska i dag ha en riskutbildning. Teori i tre timmar där man fokuserar på alkohol, droger, trötthet mm. Risker som ofta leder fram till svåra trafikolyckor.

Alla elever skall ha genomgått riskutbildning del 2, en utbildning där eleven praktiskt skall lära sig förstå risker med körning i olika väglag. Där har eleven möjlighet att själv jämföra bromssträckans längd i olika hastigheter. Säker körning under särskilda förhållanden.

Under utbildningens gång har vi också ett miljökoncept som vi lär ut för att minska bränsleförbrukningen tillika koldioxidutsläppet. Eco Driving för miljö och sparsam körning. Miljötänket genomsyrar hela den praktiska utbildningen från första lektion.

I utbildningen på väg mot körkortet finns det alltså ett flertal obligatoriska kortkurser och moment som måste vara klara innan man kan anmäla sig till prov. Allt väl genomtänkt av våra myndigheter. Går vi tillbaka generationer i tiden fanns det ett fåtal sådana krav för att få genomgå ett körkortprov. Och naturligtvis påverkade detta kostnaderna för körkorten på den tiden.

På trafikskolan vid övningskörning, kör eleven i det närmaste en ny övningsbil utrustad med dubbelkommando och diverse annan utrustning för elevens säkerhet, bland annat alkolås.

Eleven har under 55 minuter en utbildad trafiklärare, en kunnig pedagog som är ansvarig för utbildningen och säkerheten. Lektionen kostar i dag 528 kronor plus moms. Jag tycker inte som Bo Grapenskog att detta är "hutlöst" Jag tycker inte det är en klassfråga .

Vad kostar en hantverkare per timme? Vad kostar det att gå till hårfrissan? Vad kostar det på bilverkstaden?

Vad kostar det att övningsköra med den egna bilen per timma, med värdeminskning, bränsle, däck, slitage, skatt och försäkring?
Nästan alla våra barn får i dag en mobiltelefon för cirka 5 000 kronor. Att övningsköra på en trafikskola får nog anses som en billig investering för en säker framtid.

Sverige är i dag ett av värdens trafiksäkraste land. Vi arbetar fortfarande med en nollvision, dvs. att minska olyckorna på våra vägar. Och alla som arbetar i trafiksäkerhetens tjänst har bidragit och vi, alla tillsammans har lyckats förvånansvärt väl. Trafik säkerhetsforskning, säkrare bilar, bättre utbildning, bättre vägar. Och rättvisa körkortsprövare. Dagens Trafikinspektörer kan sitt jobb, är trevliga och har stor personkännedom.

De underkänner inte godtyckligt som Bo Grapenskog påstår. Deras uppgift är att examinera och godkänna de elever som har kunskaperna. Förarprövaren gör en helhetsbedömning av körningen.

Körkortet betyder inte att man är en fullärd bilförare. Däremot har man samhällets förtroende att själv få fortsätta att öva och lära sig mer om samspelet i trafiken.

Att få ta ansvar för egna handlingar och så småningom efter flera års körvana förhoppningsvis, bli en omdömesgill trafiksäker förare. På 1970 talet när fordonsparken var låg var vi uppe i över 1300 personer som dödades på våra vägar över 7 000 svårt skadade och invalidiserade, över 20 000 som trafikskadades.

Trafikolyckorna kostade samhället oerhörda summor, för att inte tala om alla personliga tragedier som inte kan mätas i pengar. Trafikolyckor händer fortfarande men har minskat avsevärt. Fordonsparken har under tiden mångdubblats.

År 2010 dödades 266 personer på våra vägar och 2888 blev svårt skadade. Dödsolyckorna har de senaste åren ökat något men ligger under 300. Hittills i år har ca: 185 personer omkommit i trafiken.

Bo Grapenskogs artikel genomsyras av en viss politisk valpropaganda. I hans upprop "orden borde skalla körkort åt alla". Men frågan är vilket politiskt parti som vill ta ansvaret för en försämrad körkortutbildning som leder till flera trafikolyckor med personliga lidande och ökade kostnader för sjukvården och samhället i övrigt.

När beslutet togs för ett antal år sedan som ledde fram till dagens körkortsutbildning var samtliga partier överens om att en förändring var nödvändig.

Som slutkommentar måste jag gratulera Bo Grapenskog till 50 års felfri körning, den bedriften lär han nog vara ensam om.

Bosse Monell
Vimmerby

Läs mer om