Väg 941 möjliggör transporter för näringslivet till värde av 130 milj kr per år bara för Södra och Bergs Timber och där en alternativ väg skulle innebära 1,5 milj kr/år i extra kostnader för åkarna som de själva får bekosta.
Skogsindustrin, kommun, boende, jordbruk, alla är de beroende av en fungerande infrastruktur. I stort som smått, och väg 941 är kanske inte den största vägen, men en viktig länk för en fungerande bygd. Belastningen på vägen är idag så hög att den asfaltering som gjordes 2013 redan har lagats på ett 30-tal ställen.
Frågan har dragits med idel felaktigheter, såsom osakliga trafikmätningar, märkliga förslag om enkelriktning - det vore i så fall sannolikt den första längre allmänna vägsträckan i Sverige.
Hur klargör man detta för åkaren från Boxholm som med fullastad lastbil och släp planerat sin resa, och ovetande om tilltaget, står vid Stenbrohult på väg till Ljungbyholm? Skulle boende utmed vägen åka runt flera mil för att komma till grannbyn? Traktorer och skogsmaskiner?
Under hösten 2014 presenterades en utredning från Trafikverket. En fyra år gammal trafikräkning, som visade 20 tunga fordon per dygn. Verkligheten ser annorlunda ut. Från enbart Södra och Bergs framgår ett transportbehov på cirka 85 lastbilar med släp per arbetsdag.
Enligt Trafikverkets utredning bör vägar med mer än 30 tunga fordon/dygn breddas till 6,5 meter. Enbart Bergs och Södras transportbehov gör att väg 941 hamnar högst upp bland de vägar som bör breddas.
Nä, nu har den här frågan slirat färdigt. Fakta är att:
Beslut om breddning av vägen fattades utan reservationer 2013-12-13.
Styrelsen fick entydigt uppdrag att kostnadsberäkna en breddning av hela vägen 941 samt att lägga in den i plan för 2015.
Markägarna har tidigare accepterat att ställa upp med mark för breddning av väg 941 utan kostnad.
Vi kräver att Regionfullmäktiges beslut från 2013 fullföljs, och vi kräver att Trafikverket ges i uppdrag att planera och genomföra för breddning av väg 941 omgående.
Följer inte regionstyrelsen och regionala utvecklingsnämnden regionfullmäktiges beslut från 2013 - där samtliga partiers företrädare välkomnade beslutet - tappar man tilltro till den demokratiska processen.
Thomas Hammarström
Regionchef Sveriges Åkeriföretag Småland/Öland
Mats Blomberg,
Näringspolitisk
samordnare
Södra Skogsägarna
Simon Lönnäs, Logistiksamordnare Bergs Timber
Lars-Ove Johansson
Ordförande LRF Sydost
Kräver omgående breddning av vägen
Med början 1999 och varje år sedan 2008 har upprustning av väg 941, Fröseke - Grönskåra, diskuterats. Bakom kravet står näringsliv, branschorganisation och kommun som sammantaget omfattar 85 000 personer. Om landsbygden skall kunna fortleva och utvecklas, samt skogsnäringens exportinkomster och sysselsättning tas tillvara i Kronoberg, är bättre vägar i allmänhet - och bättre länsväg 941 i synnerhet - en förutsättning.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.