Kundbegreppet stöder arbetet

Svar på insändare "Som kund hos kassan, utnyttja ångerveckan", den 14 december 2013.
För Försäkringskassan är begreppet kund mer ett förhållningssätt än en definition.
Därför har vi valt att använda det begreppet i vårt interna förbättringsarbete. I myndigheten pågår ett stort arbete kring frågor som tillgänglighet, service, bemötande och förväntningar från allmänheten. Att tala om kund stödjer oss i det arbetet.

Från läsekretsen2013-12-21 05:05
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Försäkringskassans kunder är, som vi ser det, alla personer som omfattas av vårt uppdrag med eller utan ett pågående ärende. En annan anledning till att vi valt att använda begreppet kund är att många av våra kunder inte är medborgare i vårt land.
Den vidare definitionen "kund" fungerar därför bättre för Försäkringskassan än till exempel medborgare.

Till slut handlar det om ha ett förhållningssätt till vårt uppdrag som hjälper oss att se människors hela situation och utveckla vårt arbete på bästa sätt utefter det. Oavsett vilket begrepp som används.

Lena Sjögren
Områdeschef i Kalmar och Västervik,
Försäkringskassan

Läs mer om