Ladda bilen med garagetak

Caroline Axelsson, Miljöpartiet, skriver om Kalmar läns nya landstingsplan och nämner bland annat inköp av ett vindkraftverk som en "hållbarhetspunkt" och att landstinget därigenom föregår med ett gott exempel.

Från läsekretsen2014-12-27 05:05
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vi ser positivt på vindkraften och det nu aktuella 40-miljonersverket är ett steg i rätt riktning. Vindkraften är omstridd, bland annat ifrågasätts det vettiga i att göra stora investeringar i elproduktion för att ersätta redan koldioxidfri produktion. Vi avstår från den debatten och visar i stället på alternativ.

Att Landstinget genom denna investering skulle vara en föregångare i hållbarhetsarbetet är att ha väldigt små anspråk på vad en föregångare är. Det finns nu en lång rad landsting och kommuner som gått före Kalmar i detta avseende.

Vi ser däremot goda förutsättningar för att Kalmar län skulle kunna bli en föregångare, men då krävs det en helt annan handlingskraft än den vi sett hittills. Med så mycket kust och "Solens och vindarnas ö" inom länets gränser är förutsättningarna för produktion av el från sol och vind väldigt goda. Lägg till den struktur länet har, glest befolkat och långa avstånd, som gör att bilen alltid kommer att ha stor betydelse för våra transporter. Till det kommer att transportsektorn alltid anges som det stora problemet när det gäller att minska koldioxidutsläppen.

Med dessa förutsättningar vill vi peka på de stora möjligheter vi har i länet och försöka öppna ögonen på beslutsfattare, politiska och andra, och uppmana dem att lägga ihop 1+1+1 och få det till en summa större än 3. Vi kan kraftigt minska koldioxidutsläppen genom att gå över till eldrift av våra så oumbärliga bilar och elproduktionen kan ske hos det allmänna, hos företag och hos oss själva som privatpersoner. Dubbel nytta således, ökad produktion av hållbar el som används till att minska utsläppen av koldioxid och andra skadliga ämnen.

Ansvaret för att detta blir verklighet ligger i stor utsträckning hos politiker i landsting, regionförbund och kommuner. Det bör tas initiativ på länsnivå för att få till stånd en väl utbyggd och kostnadseffektiv infrastruktur för snabbladdning. Dessutom bör politiker i landsting och kommuner se till den egna verksamheten.

Inventera lämpliga tak för solelsproduktion och investera i en stor utbyggnad av solel. Se till att kommunala och landstingskommunala arbetsplatser förses med laddningsmöjligheter för anställdas och besökares elbilar. Gå över till elbilar i verksamheterna, det är kanske ännu inte möjligt till 100 procent, men bra nära. Elbilar är inte bara tysta och trevliga att köra och billiga i drift, de drar betydligt mindre än hälften av den energi som motsvarande modeller med förbränningsmotor.

Många bilar som laddas dagtid är också ett utmärkt sätt att lagra solel. Solceller på ett oskuggat garagetak med någorlunda rätt lutning och orientering klarar en elbils bränsleförsörjning.

Ingela Nilsson Nachtweij
och Tomas Holgersson (C)

Läs mer om