Det moderata partiet är nu ute i en reklamkampanj där de påstår att man får 1000 kronor mer i plånboken om herr Reinfeldt och hans kumpaner skulle överta styret för Sverige. Till skillnad mot lågprisbolagen har dock inte moderaterna någon fotnot som talar om hur det egentligen blir. Moderaterna och deras allianspartier vill ju nämligen sänka skatten med 250 miljarder kronor och det måste ju finansieras på något sätt.
Moderaterna påstår att man får 1000 mer i plånboken med deras lågprisalternativ, om man har en lön på 15 000 kronor. Den utlovade tusenlappen är först bara 600 kronor, om man räknar på deras skattesänkarförslag. Men Fredrik Reinfeldt och hans moderater berättar inte om de "hemliga" avgiftshöjningarna och de nya kostnaderna för skattebetalarna, som de också vill driva igenom.
För att förtydliga moderaternas politik för alla väljare kommer här en del av det finstilta, det vill säga några av moderaternas förslag:
? Höjd egenavgift i a-kassan
? Avskaffad skattereduktion för a-kasseavgiften
? Minst fördubblad trafikförsäkring
? Extra karensdag i sjukförsäkringen
? Nya avgifter vid uthämtande av medicin på apoteket
? med mera?
Ja, man kan enkelt konstatera att det inte blir några extra pengar i plånboken med kapten Reinfeldt vid spakarna. Tusenlappen, som först blev 600 kronor, kom till slut att bli minus i de flesta plånböcker. Nya och höjda avgifter slukar ganska snabbt de utlovade extrapengarna.
Kanske är det så att moderaterna har anställt lågprisflygets PR-konsulter för att få oss att välja deras alternativ i höstens val. Likheterna mellan lågprisbolagens och moderaternas kampanj är slående, så när som på att moderaterna "glömt" att ange det finstilta.
Avslutningsvis kan man också fundera lite över moderaternas vilja att kalla sig det nya arbetarpartiet. De vill få oss väljare att tro att vi alla får plats på den flygresa som ska utveckla Sverige. Jag är ganska säker att många av oss blir lurade, och istället så får vi står kvar nere på marken medan de andra flyger ut i det blå.
Krister Örnfjäder,
Riksdagskandidat (s)
Västervik
Lågprisbolaget moderaterna
Visst kommer man ihåg debatten om lågprisflygets marknadsföringskampanjer. Annonserna med billiga flygbiljetter, som egentligen inte var så billiga när det var dags att betala. Vid priset fanns en liten asterisk som angav att man skulle läsa det finstilta, för att se vilka avgifter och tillägg som skulle läggas på.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.