Dubbdäcksförbudet, som infördes av det moderata trafikborgarrådet Ulla Hamilton 2010, har lett till bättre luft i innerstaden. Men inte tillräckligt för att nå de luftkvalitetsmål som antagits både nationellt och på EU-nivå. För detta har Sverige redan fällts i EU-domstolen.
Socialstyrelsen beräknar att luftföroreningarna från trafiken orsakar runt 3 000 förtida dödsfall per år i Sverige. Bara i Stockholmsregionen uppskattas lika många personer dö av hälsovådlig luft som dör av trafiken i hela landet på ett år. De partiklar som rivs upp av dubbdäcken är en starkt bidragande orsak.
För stockholmspolitikerna handlar det nu om att göra ännu mer för att förbättra luften, både av folkhälsoskäl och för att undvika att betala dryga böter till EU. En dubbdäcksavgift är ytterligare ett sätt att förbättra luftkvaliteten i Stockholm.
För oss som ibland tar bilen till Oslo är dubbdäcksavgifter inget nytt. Oslo har sedan länge en dubbdäckavgift och har därigenom minimerat dubbdäcksanvändningen utan att olycksfrekvensen har ökat.
Som landsbygdsbor, med en bil utan antisladd, vågar vi inte köra utan dubbdäck. Däremot ser vi, och många med oss, inga problem med att betala en avgift de gånger vi åker in i Oslo eller Stockholm, alternativt att ställa bilen utanför staden och åka kollektivt in till centrum. Det borde inte heller vara något problem för herrarna Andersson och Berg.
Liv och hälsa hos dem som i dag drabbas av farliga luftpartiklar måste komma i första rummet.
Stina Bergström,
trafikpolitisk talesperson (MP)
Akko Karlsson,
regionalt språkrör Kalmar län och partistyrelseledamot (MP)
Liv och hälsa måste komma först
Moderaterna Jan R Andersson och Ulf Berg påstår att vi saknar argument för att minska dubbdäcksanvändningen i städerna. De vill att vi ska svara på frågan "Varför ska vi försämra trafiksäkerheten i hela landet bara för ett dubbdäcksförbud på Hornsgatan i Stockholm?"Det är en konstig fråga. Hur skulle ett dubbdäcksförbud på Hornsgatan eller en dubbdäcksavgift i Stockholm kunna äventyra trafiksäkerheten i hela Sverige?
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.