BESLUT OM Ljunghälls framtid tas nu i eleganta styrelserum i norra Italien. Man kan bara hoppas att kommunens högsta ledning redan har bättrat på italienskan och skaffat sig goda relationer till Gnutti Carlos top management. För ni har väl redan träffats. Eller?
Nästa gång ni träffas över ett glas prosecco kan det kanske vara läge att informera om kommunens planer på att förbättra infrastrukturen kring Ljunghälls område i Södra Vi. Framförallt om den nya infarten från 23/34:an som finns med i era planer. För den finns väl med. Eller?
POLITIK ÄR ATT prioritera. Ljunghälls planerade produktionsökning medför ytterligare 24 tunga transporter per dag. Utöver de 40 som redan krånglar sig igenom samhället och nålsögat vid Pechlins port. Eller i alldeles för hög hastighet dundrar förbi de livsfarliga gårdsutfarterna i Skärstad by. Totalt betyder det minst en transport var sjunde (7:e !) minut. Oräknat alla timmerbilar till Ansgarius Svensson AB eller sågen i Djursdala.
Om ni prioriterar ny infart till Astrid Lindgrens Värld före ny infart till Ljunghälls så har ni nog inte alla bestick i lådan. ALV kommer aldrig någonsin att flytta från Vimmerby hur långa köerna till den nöjesparken än blir. Däremot kan Ljunghälls verksamhet, med ett enkelt klubbslag i ett anonymt styrelserum i Italien, över en natt flyttas vartsomhelst i världen.
VOLVO, SOM NU rattas från Kina, finns fortfarande kvar - och växer - i Göteborg. Vi får hoppas på samma utveckling också för Ljunghälls i Södra Vi. Men då gäller det att kommunledningen verkligen ställer upp för företaget och säkerställer Södra Vis attraktionskraft som produktionsort.
I övrigt anser jag att det är en kulinarisk kulturgärning att köpa semlor och andra delikata bakverk på Stigs Konditori i Gullringen. Kanske något att bjuda på till proseccon.
Ciao
Jan Jonsson, Skärstad
Livsviktig infart för Ljunghälls
Buongiorno Helen e Micael!Man brukar säga att det som är bra för Volvo i Göteborg, är bra för hela Sverige. I ett lite mindre format kan man också säga att det som är bra för Ljunghälls i Södra Vi är bra för hela Vimmerby.Nyligen har Ljunghälls fått ny ägare; Gnutti Carlo SPA ett Italienskt privatägt företag i samma bransch. Med tillverkning förutom i Italien också i Kina, Indien, USA och England.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.