Undersökningen gällde i vilken utsträckning kommunerna väljer att uppmuntra och föregå med gott exempel genom att satsa på de alternativ som finns, biogas och etanolfordon. Av olika skäl har Vimmerby inte satsat på miljöbilar, varför jag föreslår att man kan satsa på att utbilda sin personal i ECO-driving för att kompensera att man inte gjort det som många andra kommunera gör.
Tomas Monell beskrev de viktigaste sakerna man ska tänka på för att minska bränsleförbrukningen på sin bil.
* Använd motorvärmare vid temperaturer under 10 grader. Ha den aldrig i mer än 1,5 timma eftersom den inte kan värma mer än till cirka 55 grader och det gör den på cirka 1 timma.
* Motorbromsa! Bromsa inte. Motorn drar mindre bensin vid motorbromsning än vid friläge.
* Växla rätt. Hoppa gärna över en växel.
* Håll avstånd och planera din körning så att du till exempel aldrig behöver stanna vid rött ljus.
* Låt hastigheten minska i uppförsbacke så att motorn inte drar extra mycket då. Ta igen det i neförsbacke.
* Kolla ringtrycket på dina däck och ha gärna lite mer tryck än vad din däckhandlare förespråkar.
* Använd syntetisk motorolja.
Vid utbildningen i ECO-driving kopplar man en färddator i bilen för att kolla sin förbrukning. I kursen börjar man med att köra som vanligt och mäta sin förbrukning. Därefter får man en teorilektion som sedan följs upp med att man får köra efter sin nyvunna kunskap. Alla som gått utbildningen minskar sin förbrukning och ökar sin medelhastighet, vilket de allra flesta inte tror är möjligt.
Det svåra enligt Monell är att bibehålla denna körstil. Det är lätt att falla tillbaka i gamla vanor.
Ingela Nilsson
Mer miljövänliga transporter
Den 18 november hade Miljönätverket en ECO-driving-information för allmänheten, med ECO-driving-instruktör Tomas Monell i Stadshusets plenisal. Med anledning av att Vimmerby kommun får dåligt resultat i Gröna Bilisters undersökning av hur Sveriges kommuner hanterar omställningen till alternativa bränslen, vill undertecknad lämna detta medborgarförslag.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.