Ja, på att det idag blir dyrare att resa men det kräver även där att man blundar hårt för den skattesänkningen som också genomförs. Ser man det på några års sikt eller ännu hellre på 20 års sikt så innebär miljöpartiets politik mängder med jobb på landsbygden. Poängen är ju att Sverige ska växla från importerad olja till inhemskt producerad bioenergi eller förnyelsebar energi i form av sol och vind.
Det är på landsbygden som produktionen av råvarorna sker och det är lämpligen där man lägger etanol och biogasfabrikerna. Även uppförandet av vindkraft kommer i huvudsak att ske på lansbygden. Så även om man själv inte har råd att köpa en bil med alternativt bränsle så får många närmare till sina jobb i dom lokala raffinaderierna och till de byggarbetsplatserna när vindkraften uppförs. Lägger man sedan till miljöpartiets krav på närproducerad mat så växer bilden av ett riktigt landsbygdsparti fram.
Men det kräver att man lägger lite tankemöda och tittar på hela konsekvenskedjan. Att göra som bilindustrin att tänka strax framför kylaren och helt utesluta de positiva effekterna som miljöpartiet politik har för landsbygden är nästan komiskt i sin brist på analysförmåga. Eller är det i bristen på visioner om landsbygdens framtid som problemet sitter?
Ser bilindustrin landsbygden som en sovplats utan eget liv och ett eget lokalt näringsliv? Har man den visionen så delar man den inte med folket som bor på landsbygden.
Pontus Wessman, Horn
Tankesmedjan GQ, en Grön Kapitalistisk Tankesmedja
Miljöpartiet - ett riktigt landsbygdsparti
När man läser "Utan bilen stannar Sverige" annonsen och vet vilka som står bakom, Motormännens riksförbund och den samlade bilindustrin genom BIL Sweden, så får man vara glad att bilen jag kör inte ramlar isär. Bristen på analysförmåga skrämmer mig mest. När dem angriper miljöpartiet för att vara glesbygdsfientligt, då har man slutat tidigt i konsekvenskedjeanalysen.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.