Den vanligaste växthusgasen - koldioxid - uppstår vid förbränning. Världens 750 miljoner personbilar släpper årligen ut 25 miljarder ton koldioxid. Under de närmaste 25 åren fördubblas antalet personbilar. Nedsmutsningen ökar. Bilindustrin anser att lösningen blir bilar som drivs med bränsleceller som avger vatten men ingen koldioxid. Dagens hybridfordon är länken mellan nuvarande teknik och morgondagens visioner. Lösningen lär komma inom en 10-årsperiod.
Maria Wetterstrand brukar lite inlindat skriva om riskerna med kärnkraften. Men tar vi bort kärnkraftverken blir miljöeffekten - enligt Sydkrafts årsredovisning - att koldioxidutsläppen ökar från nuvarande 50 till 130 miljoner ton per år. Helt orimligt med andra ord. Dessutom måste den ersättas med 25 stora gaskombiverk till en kostnad av runt 100 miljarder.
Ett antal partier har mer eller mindre använt kärnkraften för att ragga skrämda väljare. Den tiden är nog förbi. Kina, som har en kraftig högkonjunktur, får större delen av elen från koleldade kraftverk. För att förbättra miljön och klara expensionen och har dom beslutat bygga cirka 30 nya kärnkraftverk före år 2020. Det blir ännu säkrare verk med starkt förbättrad teknik. Hur vill politikerna stoppa klimatförändringen?
Tage Sandmark
Miljöpartiets pytt i panna
Miljöpartiets Peter Eriksson och Maria Wetterstrand skriver på DN Debatt 23/8 om miljöskatter och mycket annat. Jag hade väntat mig att dom på allvar skulle ta upp den mest oroväckande frågan - klimatförändringen. Den kan få enorma konsekvenser.Garagen kan bli båthus och Kristianstad riskerar att bli översvämmat.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.