Miljösatsningar i kollektivtrafiken

Landstingsstyrelsens vänstermajoritet där miljöpartiet ingår drev igenom århundradets skattehöjning som skulle gå till ökad turtäthet samt tågsatsningar, vilket skulle åstadkomma en bättre miljö i Kalmar län så sent som i november.
En månad senare går vänstermajoriteten fram med förslag på satsningar på Kalmar flygplats finansierat av den tidigare genomförda skattehöjning påhejad av miljöpartiets representanter, såväl ordinarie som ersättare.

Från läsekretsen2012-02-10 23:21
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kalmar kommuns främste representant i Trafikstyrelsen (KLT) är miljöpartist. Hon uttalade inte sitt stöd vid KLTŽs senaste möte utan agerade mot satsning på Kalmarflyget. Miljöpartiet tillhör majoriteten i både landstinget och Kalmar kommun och borde därmed ha stora möjligheter att driva igenom sina åsikter. Men när åsikterna spretar på detta sätt blir man förvirrad. Vilket besked är det som gäller?

Det är viktigt att vi bestämmer oss om vad som ska ingå i KLTŽs uppdrag. I just denna fråga om satsningar på Kalmar flygplats anser jag att vi borde klara ut vad vi får för dessa 15.4 miljoner fördelat på 6 år, vilket är högst oklart, och vilka ytterligare engagemang detta för med sig på t ex Oskarshamns flygplats.

Det borde vara klokt att vänta med att ta ställning och att vi först tar en grundlig diskussion i partigrupperna om hur vi vill stödja länets flygplatser i framtiden, om vi vill det för detta sexåriga åtagande kan knappast behöva beslutas i sådan här panik. Vi i KLT jobbar bl a för en fossilbränslefri trafik senast 2020. Detta förutsätter att det finns seriösa alternativ där fordonsgas är ett. Vimmerby har goda förutsättningar för att tillverka fordonsgas och jag är den förste att beklaga att Vimmerby kommun inte hittills har tagit några beslut om satsningar. Vi har verkligen haft förutsättningar genom löften om statliga bidrag och en säker efterfrågan och framförallt ett centralt placerat reningsverk.

Vi i KLT kommer att bli en stor kund då gasmacken står färdig. Vi kan dock inte kräva att våra entreprenörer ska köpa gasdrivna bussar och tåg så länge det saknas tankställen. Detta borde vara en prioriterad fråga i Vimmerby.
Jag satt på åhörarläktaren på Vimmerby kommunfullmäktiges januarimöte för drygt ett år sedan. Till min förvåning satt miljöpartiets två ledamöter och röstade emot min och Ulf Svenssons motion om fordonsgassatsning i Vimmerby. Samma kväll röstade samma miljöpartister emot min motion om skapande av cykelbanor.

Återigen har miljöpartiet visat att man gärna skriver insändare och går ut med artiklar i tidningar men när det blir skarpt läge och man ska rösta i viktiga miljömotioner, då röstar miljöpartisterna i vanlig ordning emot det de har sagt.
Vi i centerpartiet ger oss inte - ni har nu chansen igen att stödja den nya centermotionen om fordonsgas i Vimmerby.

Magnus Danlid (c)
Ledamot i KLT

Läs mer om