Min bägare har flödat över

Min fråga är: Hur långt kan KLT gå i sina beslut om funktionshindrade i samhället? Jag upprepar från ett tidigare inlägg att LSS lagen verkar i sammanhanget vara okänd för KLT.

Från läsekretsen2013-06-12 07:09
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Först kom resan till Örebro som riksfärdtjänst nekade, både ansökan och överklagan till förvaltningsrätten, också är den rätten med begrundan att vi mycket väl skulle kunna åka den allmänna kollektivtrafiken, det vill säga tåg. Hemresan skulle dock betyda fyra byten! Dessutom ansågs det vara helt onödigt med två assistenter även om resan skulle inneburit övernattning då jag inte skulle kunna ta mig hem från Linköping p.g.a. att sena tåg inte gick. Men hur många gånger under vinterhalvåret ersätts inte tåg med buss? Buss för mig skulle vara omöjligt att åka.

Jag citerar KLTs beslut från 28 februari 2013: "A Eglin har blivit beviljad sin resa med allmän kollektivtrafik, i detta fallet handikappanpassat tåg tillsammans med en ledsagare". De ansåg att en assistent skulle köra en rullstol, och bära både bagage åt mig och sig själv, plus eventuell hjälpmedel, och dessutom passa tiden till nästa tåg. En helt omöjlig uppgift! Med andra ord så åker alla SJs passagerare riksfärdtjänst?!

KLT skriver att det finns personal på varje station som ska finnas tillgängliga för att hjälpa till. Vilket inte motsvarar sanningen. Då jag av tidigare erfarenhet åkt tåg och hållit koll på perrongen efter personal, vilket inte existerat! Mitt uppe i allt finns det tider att passa.
Min fråga är: Vad händer i samhället med människor med funktionshinder som av olika anledningar inte orkar kämpa emot liknande orättvisor och inte har någon på sin sida?

Efter den första följer nu den andra tilldragelsen: Fredagen den 31 maj 2013 fick jag besked från telefonisten på KLT att min färdtjänst tog slut 1 juni 2013 (utan min vetskap då KLT inte informerar!) När jag ville göra en färdtjänstbeställning för helgen. Ett intressant faktum är att min färdtjänst inte är tidsbegränsad, mitt funktionshinder är nämligen livslångt! Detta faktum verkar inte hindra KLT det minsta. Enligt min mening är detta handlande under alla kritik!

Till historien hör att KLT vid sitt övertagande av färdtjänst, slopade användandet av färdtjänstkort. På helt klart stod tills när man var tvungen att förnya det. Jag hoppas att många med mig håller med om att de gamla idéerna var av användning.
Måndag 3 juni 2013 fick jag kontakt med handläggaren Birgitta Calgar.
Tydligen har färdtjänsttillståndet från och med idag utökats till 2017 efter att jag fyllt i de nya papperen om nytt tillstånd. Då KLT ej kan ge livslångt färdtjänsttillstånd p.g.a. sina regler, även om funktionshindret är livslångt!

Som tur är gick den här situationen att lösa, men dessvärre onödig händelse då kommunikations- och informationsmissar mellan handläggare och telefonpersonal inte alltid går hand i hand med varandra. Jag hoppas att jag slipper dessa missar framöver.

Annelie Eglin

Läs mer om