Moderatledd regering satsar på Högskolan

Regeringen markerade på ett tidigt stadium att ambitionen när det gäller landets universitet och högskolor är hög. Kvalitet kommer att sättas före kvantitet och satsningar på att öka lärartätheten och andelen forskarutbildade lärare kommer att prioriteras. Den låga andelen lärare på vissa utbildningar drabbar framförallt studenter från studieovana miljöer.

Från läsekretsen2007-09-18 06:43
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Nu vidtas det stegvis åtgärder vars syfte är att styra om resurser för att bland annat öka lärartätheten. Redan i fjol satsade den nya moderatledda regeringen 120 miljoner kronor extra på kvaliteten i högskolan. I årets budgetproposition kommer åtgärderna att breddas. En satsning på 240 miljoner skall tillföra styrka på de områden som under den socialdemokratiska regeringen har eftersatts. Kvalitetssatsningen som alliansen står för innebär i runda tal en förstärkning för högskolorna på 360 miljoner kronor från och med 2008.
Tanken bakom denna stora högskolesatsning är naturligtvis att kvaliteten skall upprätthållas. Undersökningar gjorda av högskoleverket visar att det är lite si och så på det området. 10 procent av de granskningar som gjordes visar att utbildningen är av så undermålig kvalitet att rätten att examinera studenter ifrågasätts. Detta är naturligtvis under all kritik. För att förhindra en negativ utveckling så krävs snabba och precisa åtgärder.
En del av denna snabba agerande visade regeringen prov på redan i höstas. Nu kommer alltså fler viktiga beslut som skall bana vägen för ett framtida studieväsende som präglas av god kompetens på alla nivåer.
Det finns mycket att göra på området. Det kunskapskapital som vi har runt om i landet skall vårdas och stimuleras. Framtidens idéer kommer att lägga grunden för framtidens välfärd. Det ligger i allas intresse att se till att vi har strukturer som kommer att kunna motsvara de krav som ställs på en välutvecklad kunskapsmiljö.

Eva Bengtson Skogsberg
Riksdagsledamot (m)

Läs mer om