Frågor som rör allas vår säkerhet ska fattas på nationell nivå eftersom det handlar om trafiksäkerheten i hela landet, vilket inte är förenligt med lokala förbud.
Dubbdäcken är viktiga för att upprätthålla en hög trafiksäkerhet och för att undvika långa stopp i trafiken som orsakas av hala vägbanor. Varje olycka som sker är en olycka för mycket. Vi står bakom den nollvision som finns för antalet döda i trafiken i Sverige.
Fler områden med dubbdäcksförbud eller ett införande av straffavgifter på dubbdäck är därför inte en utveckling vi vill se. Sverige som är ett litet kallt land uppe i norra Europa behöver trafiksäkra däck och trafiksäkra förhållanden i hela Sverige. Allt annat är att sätta bilisternas säkerhet på spel och vi ser gärna att fler bilister, som liksom vi, kör med dubbdäck.
När MP försöker påverka Riksdagen att rösta för försämrad trafiksäkerhet så säger vi ifrån, för oss handlar det nämligen om att ta ansvar för både Kalmar län och resten av hela Sverige, oavsett vad det gäller och i synnerhet tar vi ansvar för trafiksäkerheten. Varför väljer MP att inte bemöta frågan i sak - varför ska vi riskera att försämra trafiksäkerheten i hela landet bara för ett dubbdäcksförbud på Hornsgatan i Stockholm?
Jan R Andersson (M),
Riksdagsledamot Kalmar län
Ulf Berg (M),
Riksdagsledamot Dalarna
Lars Beckman (M),
Riksdagsledamot Gävleborg
MP tar inte ansvar för trafiksäkerheten
Miljöpartisterna Stina Bergström och Akko Karlssons debattinlägg i tidningen den 8 februari visar tydligt att de saknar argument. De skriver i sitt svar till oss att det är kommunerna som själva ska bestämma hur förbudet ska utformas. Detta visar återigen på brister i ansvarsfrågan.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.