Nedläggning av servicekontoret - Ett skamligt beslut som försämrar

Onsdag föregående vecka kom det enormt tragiska och skamliga beslutet att Försäkringskassans, Skatteverkets och Pensionsmyndighetens gemensamma servicekontor i Vimmerby skall avvecklas senast vid halvårsskiftet 2013.

Från läsekretsen2012-11-06 07:59
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Beslutet är ett dråpslag för norra Kalmar läns inland och visar på hur oförstående byråkrater kan vara att inse människors problem och inte ens låta ynka två tjänster finnas till gemensamt för ovan beskrivna myndigheter och för så många.

Felaktig statistik
Det är förvånande att man har så felaktigt underlag för ett så viktigt beslut. Regionskattechefen påstår att man har i snitt 30 besök per dag medan verklig statistik visar att man har haft 40 besök per dag senaste året! Vid 5-dagarsvecka alltså 200 besök på en vecka. 40 besök per dag kan dessutom innebära 55 besök eftersom vid ett och samma tillfälle tre olika ärenden kan behandlas. En dag förra veckan hade man till och med 70 besök!
Det är än så länge ovisst att om man flyttar besökskontoret till Västervik kommer hjälpsökande då att behöva åka runt på tre olika ställen i Västervik. Naturligtvis blir då fantastiskt bra statistik att det som kan vara ett besök i Vimmerby kan bli tre besök i Västervik.
I normalfallet torde naturligtvis endast ett ärende per besök bli föremål för behandling men flera ärenden per besök bör beaktas och tas med i beslutsunderlaget. Inför ett så viktigt beslut borde man absolut redovisa inte bara ett år gammal statistik utan även antal besök som annars hade varit tvungna att göras på olika kontor.

Felaktigt avstånd
Regionskattechefen anser att avståndet mellan Vimmerby och Västervik är rimligt. Härvid glömmer man bort att besökare kan få upp till 10-11 mil i framtiden för att besöka kontoret i Västervik om boendet finns i södra delen av Hultsfreds kommun. Märkligt att man inte räknar med avstånden i hela området i ett beslut.
Om sex mil är rimligt, vad är då 10-11 mil?

Effektivitet
Det framförs att man har flera besök på andra håll och att man t.ex. i Västervik har närmare 370 besök per vecka. I Vimmerby redovisar man per dag (!) men om man tar redovisning per vecka skulle det alltså betyda över 200 besök i Vimmerby vid 5-dagarsvecka.
Ingen redovisning lämnas hur mycket personal som åtgår att ombesörja 370 besök i t.ex. Västervik eller andra orter gentemot besök i Vimmerby. Personalkostnad per ärende är kanske t.o.m. mindre i Vimmerby än på många andra platser som skall vara kvar.

Svårare för Arbetsförmedlingen
I dag finns samarbete mellan Arbetsförmedling och det gemensamma servicekontoret. Vissa ärenden är ju övergripande och härvid blir det troligtvis problem i framtiden. Borde vara viktigt att arbetsförmedlingen fungerar smidigt.

70 besök per dag
Förra veckan fanns successivt hela 70 besök på en enda dag. Vem skall betala deras inkomstbortfall, taxiresor, bussresor servicetransport för funktionshindrade etc? Det får inte fortsätta vara så att landsbygdsbefolkningen skall drabbas ytterligare. Det är nog med att bensinstationer har lagts ner på grund av krav om nya bränslen i pumparna, att mängder av apotek kan komma att försvinna på grund av att upphandlarna förbisett hur det skulle bli på landsbygden när avsaknaden av mediciner har ökat enormt på vissa apotek enligt media och avståndet till annat apotek är långt.

Samhällskostnad
För länge sedan gjordes en utredning om samhällskostnaden vid nedläggning av service i Vimmerby. Utredningen gjordes av Linköpings Universitet på uppdrag av denna tidning och kom fram till mycket intressanta skillnader i totala kostnader gentemot utredarna.
Denna tidning begär nu att inget beslut fattas innan tidningen har kunnat få tillgång till hela underlaget för vidare befordran till konsultföretag eller alternativt universitetet i Linköping för utredning av samhällskostnader.

Sämre för de svaga
Tyvärr består norra Kalmar läns inland relativt sett av en ålderstigen befolkning. Visst finns det mycket med data, appar m.m. men inte minst kritiken mot Kalmar Läns Trafikens datoriserade beställningstrafik visar på hur svårt det kan vara att klara ärenden / frågor utan personligt samtal. Många tycks därför ha så få att tacka för så mycket när det gäller service vid gemensamma kontoret.

Information, information, information
Vi ber läsekretsen och andra som kan ha information i ärendet att vidarebefordra detta till Bengt Ingemarsson, Swepress, 598 80 Vimmerby brevledes eller bengt.ingemarsson@swepress.se. Naturligtvis utlovas total anonymitet för uppgiftslämnare om så önskas.
Också mycket välkommen med åsikter genom mail till
Bli inte förvånad om lokaltidningen kommer att producera en debattidning som endast behandlar detta ärende. Naturligtvis helst med åsikter från riksdagsmän, övriga politiker och förhoppningsvis landshövdingen som skall värna om sina medborgare samt politiker på riksplanet.
Men som uttryckts ovan: Mycket viktigt med Dina åsikter snarast vad en eventuell nedläggning kan innebära för Dig och invånarna i nordöstra Smålands inland.

Bengt Ingemarsson,
Chefredaktör


P.S. Eftersom motsvarande servicekontor i Eksjö också lär försvinna p.g.a. närheten till Nässjö blir n.ö. Smålands inland än mer ödelagt på service. Om Vimmerby finns kvar kan man ge service också åt Ingatorp/Mariannelund samt relativt närbelägna Kisa och södra Östergötland. Till en del lär så redan ske idag.

Läs mer om