Ett nytt försök med Nilsbuss lördag kl. 12.10. Tyvärr stängde de kl. 12.00 och hade stängt på söndagen.
Mina släktingar trodde då att Resecentrum i Vimmerby säkert skulle kunna hjälpa mig. Bra! Men där var ännu en telefonsvarare som sade: "Vi är upptagna just nu och kan inte svara."
Nästa steg var att ta bilen till Resecentrum. Men de kunde inte hjälpa mig. De säljer inte biljetter till Svenska buss (Nilsbuss) och Swebus.
Det är nu söndag förmiddag. Då hittar jag ett 0771-nummer till Svenska Buss på min tidtabell. Där träffade jag på en rösttelefon. Rösten bad mig tala om varifrån och vart jag skulle resa. Vilket jag gjorde.
Svaret blev: "Jag förstår inte vad du säger. Kanske berodde det på min gotländska accent, så jag försökte på "stockholmska". Många nya frågor följde till exempel "när skall du resa?" "Vilken typ av biljett?". Till slut sammanfattade rösten: "Du vill resa måndagen den 16 februari kl. 11.00 till Nyköping. Det finns platser kvar. Om du vill boka säg: "Boka."
Eftersom jag började bli lite full i skratt över all ny teknik, blev nog mitt "boka" lite för gotländskt, så rösten förstod inte vad jag sa. Till slut sa rösten: "Du vill boka. Jag kopplar dig till Nilsbuss! Oj, Oj! Där fick jag återigen lyssna till alla öppettider. Men eftersom det var söndag hade Nilsbuss stängt.
Allra sist fick jag ett akutnummer till en mobiltelefon.
Hör och häpna: En trevlig flicka svarade. Varken rösttelefon eller telefonsvarare. Tack för det! Jag upprepade mitt önskemål för den mänskliga varelsen och trodde att mina bekymmer var slut, men trots att rösten sagt att det fanns platser kvar kunde jag inte få boka eftersom hon inte fått datalistorna över lediga platser på bussen.
"Du kan ringa igen om en timme". Och cirka klockan 16.00 på söndagen blev min bokning registrerad.
På måndagsförmiddagen steg jag på bussen, som inte ens var halvfylld av resenärer. En lugn och skön resa med trevliga chaufförer förde mig till Nyköping.
Under resan funderade jag på om jag skulle ha klarat att boka biljett om jag varit ännu äldre och haft mindre telefonvana och envishet.
Marianne Söderberg
Björkvik, Sörmland
Om konsten att beställa bussbiljett
Efter ett par trevliga dagars besök hos släktingar i Vimmerby skulle jag beställa min returresa till Nyköping.Jag ringde till Nilsbuss på en fredag. En telefonsvarare rabblade öppettiderna. Eftersom jag inte tänkte resa förrän måndagen tyckte jag mig ha god tid att ordna biljett.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.