Enligt Norsholm-Västervik-Hultsfreds Järnväg (NVHJ) jubileumsskrift från 1929, då järnvägen firade 50-årsjubileum, kan man bland annat läsa om bibanan Spångenäs-Vimmerby. Den invigdes den 26 januari 1906. Anläggningskostnaden för den 17,8 km långa banan var 396 000 kronor.
Sammankopplad med Spångenäsbanan var Ydrebanan. Järnvägen mellan Vimmerby-Ydrefors. Den togs i bruk den 11 oktober 1924. 20 år efter att planeringen för banan startat. Det var från början tänkt att Ydrebanan skulle bli en fortsättning på Spångenäsbanan. Men ekonomin satte käppar i maskineriet och först 1922 började banan byggas. I slutet av 1923 togs banan i bruk för godstransporter i form av vagnslaster. Ydrebanan var dubbelt så lång som Spångenäsbanan, byggkostnaden stannade vid 1,6 milj. kronor. NVHJ svarade för det rullande materialet för båda banorna.
Ydrebanans historia blev inte så långvarig, 15 år. 1939 ställdes trafiken in. Spångenäsbanan mötte samma öde den 31 augusti 1958.
Lek med tanken. Tänk om Spångenäsbanan varit kvar. Då kunde turisterna i norra länsdelen åka museibanan från Västervik till Astrid Lindgrens Värld i Vimmerby.
Det hade varit en grej det!
F d Spångenäsbo
Önskar Spångenäsbanan kvar
Det var en trevlig artikel i Vimmerby Tidning den andra februari om järnvägen Spångenäs-Vimmerby. Det tackar jag för.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.