Östgötatrafiken, satsa på Stångådalsbanan

Med bedrövelse och ilska läser man att Östgötatrafiken inte längre vill satsa på Stångådalsbanan.
Östgötatrafiken är till för hela region Östergötland, ej enbart till för stora städer. Det skall vara ett miljövänligt val för alla innevånare i Östergötland och även ett bekvämt resande med fler valmöjligheter.

Från läsekretsen2015-06-16 04:05
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Men att Östgötatrafiken vill lägga ner Stångådalsbanan har man i och för sig länge kunnat ana. Tågtidtabellen läggs inte när folk behöver åka med tåget och när det väl går något tåg går ofta en buss i stort sett samtidigt.

Kinda har nu begåvats med en riktig flaskhals när riksväg 34 har byggts om till en s.k. 2-1-väg men som i praktiken är en 1-1-väg med vissa få omköringssträckor. Det innebär att om man hamnar bakom en traktor eller något annat sakta gående fordon kan man få ligga där bakom väldigt långa sträckor.

En buss kan bli försenad ganska ordentligt. Dessutom är vägen så smal att en bred buss inte har särskilt stort utrymme på sidorna. Vintertid väldigt obehagligt. Och hastigheten blir i bästa fall max 100 km/tim för en buss. Tåget behövs som alternativ.

Om man gör som sunda förnuftet säger - rustar upp Stångådalsbanan så att tågen kommer upp i högre hastigheter, avgår mycket tätare så att det blir ett pendeltåg och att vissa tåg stannar på fler stationer - då skulle det bli ett lyft för Kinda - Vimmerby - Kalmar.
Det hoppas och tror

Charlotte Storckenfeldt

Läs mer om