Östlings tveksamma syften

Jan Östling har ett märkligt sätt att förvalta väljarnas förtroende. I snart fyra år har han nu varit ersättare i bildningsnämnden, med full närvaro- och yttranderätt och 75 % arvodering även då han ej tjänstgjort, för att kunna följa nämndsarbetet.

Från läsekretsen2006-06-16 07:06
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Hur har han då förvaltat det? Trots sitt, enligt egen uppfattning, brinnande intresse för skolfrågorna så har Jan Östling enbart deltagit i bildningsnämndens möten sporadiskt.
Endast en gång under hela 2005 fann Jan Östling bildningsnämndens arbete tillräckligt viktigt för att själv vara med och hittills i år endast en gång.
Jag börjar undra om syftet är att avsiktligt låta bli att infinna sig, för att inte bli inblandad i diskussioner och beslut, och istället kunna agera libero i tidningsdebatten.
I måndagstidningen använde han på nytt sin halsbrytande argumentation i ett försök att framställa undertecknad i dålig dager. Jag medger gärna att jag har mycket kvar att lära, men jag tror att det även för Östling återstår en del i den demokratiska skolningen.
Mycket få förtroendevalda sitter inne med all nödvändig sakkunskap inom sitt område.
Av den anledningen finns sakkunniga tjänstemän, som tar fram underlag inför de beslut som ska fattas. I dessa underlag ingår även bedömningar av vilka konsekvenserna blir om man fattar ett annat beslut.
För att inte dränkas i detaljärenden, så har nämnden beslutat delegera ett antal rutinfrågor till olika lämpliga befattningshavare. Undertecknad har fullt förtroende för hur dessa delegeringar sköts.
När Östling kritiserar den tidvis bräckliga skolledning som funnits på gymnasiet, så låtsas han inte om att han som ersättare i nämnden haft möjlighet att månad för månad följa diskussionerna kring hur vakanserna skulle hanteras. I själva verket försummade han den möjligheten.
Hans poäng är att nämndspolitikerna i allmänhet och undertecknad i synnerhet varit försumliga i försöken att rigga en slagkraftig skolledning.
Hade han bemödat sig om att delta vid fler av nämndens möten, så hade han känt till vilka ansträngningar som gjordes för att komma till rätta med situationen. Men det hade förstås inte gynnat hans syften.
I nästa ögonblick uppmanar han att jag ska "visa handlingskraft" genom att köra över de beslut som den nu fulltaliga skolledningen fattat inom ramen för sin delegering!
När det gäller tillvalet i scenisk gestaltning (i dagligt tal teater) förespråkar Östling en form av anarki, som kanske ligger i linje med hans politiska ideologi, men knappast är lämplig i en rättssäker skolform.
Vad han argumenterar för är nämligen ett system där spelreglerna ändras under pågående spel:
Inför valet av tillval informeras eleverna om att det krävs minst nio personer för att tillvalet ska bli av. Detta är väl känt och accepterat. Det är därigenom eleverna själva som bestämmer vilka tillval som blir av.
Av någon anledning blev det allt för få sökande, både till grundkursen i scenisk gestaltning och till påbyggnadkursen. Helt enligt gängse regler informerades de berörda eleverna om detta och erbjöds istället sina andrahandsval.
Först i detta skede gick kulturskolan in och ändrade förutsättningarna, då man erbjöd att stå för kostnaderna trots ett för litet elevantal. Då var redan de berörda eleverna placerade i sina andrahandsval. Inga klagomål har kommit från vare sig elever eller föräldrar.
Man kan då undra över Östlings bevekelsegrunder. Eleverna har inte klagat. Deras föräldrar har inte klagat. Vilkas ärenden går då Östling?
Som kommunmedborgare i Vimmerby har man anledning att fundera på vad det är som är drivfjädern i olika uttalanden och insändare som klankar ner på vårt gymnasium.
När politiker som Jan Östling gör allt för att spä på med missmod och kritik funderar åtminstone jag på om det är eleverna han tänker på eller om det är chansen att själv få synas som ligger bakom, väl medveten om det val som närmar sig.
Vi må alla ha våra brister. Det ligger i den mänskliga naturen.
Men den retoriska fräckhet som kännetecknar Jan Östling förefaller tämligen ihålig, när han utmålar mig som svag och passiv, medan han själv inte ens bryr sig om att gå på de sammanträden där han hade haft möjlighet att påverka inriktning och beslut!
Det ska bli intressant att se vilken typ av förtroendevalda som väljarna vill ha!
Vimmerby gymnasium har nu funnits i ett och ett halvt decennium.
Den nybyggaranda och stolthet som fanns i början har burit verksamheten igenom åratal av turbulens på olika plan. Den arbetsro och goda stämning som nu råder, elevernas trivsel och goda resultat är det absolut mest betydelsefulla för att locka nya elevkullar att studera i Vimmerby.
Det faktum att lokalerna ska byggas om inom överskådlig tid kommer att ytterligare förstärka Vimmerby gymnasiums attraktionskraft.
Med den tydliga profilering som finns i Vimmerbys turism, kombinerat med den sprudlande verksamhet som bedrivs inom Kulturskolans ram, så är jag övertygad om att det kommer att byggas upp ett stort intresse för teater som tillval och som inriktning på estetiskt program inför kommande år.

Gudrun Brunegård (kd)
Ordförande i bildningsnämnden

Läs mer om