Flyget till Hultsfred drevs om jag minns rätt av ett dotterbolag till SAS. För min familj var den förbindelsen värdefull. Mina söner i Norrland kunde skicka barnen ensamma med flyg via Arlanda till Hultsfred. De fick en bricka i en kedja om halsen och personal från luftfartsverket hjälpte dem med flygplansbytet på Arlanda.
Själva kunde vi nyttja Hultsfredsflyget vid charterresor från Arlanda. Vingresor startades om jag minns rätt av Jan Karlsson som ett dotterbolag till SAS. Efter min pensionering började vi åka till Limassol på Cypern några månader varje vinter.
Vingresor hade några hotell i Limassol där det fanns en svensk-norsk koloni med ett par hundra pensionärer. Omkring 1990 såldes Vingresor till ett brittiskt företag och servicen försämrades snabbt.
Den svensk-norska kolonin hade emellertid blivit "självgående" och behövde inte så mycket service.
Slutligen, vill jag även nämna det utomordentligt fina bemötande som vi resenärer fick av stationspersonalen på Hultsfreds flygplats. En gång hade vi glömt min hustrus medicinväska kvar i Hagelsrum. Hon fick tårar i ögonen. Skulle hela vår resa gå i stöpet?
Men personalen fann på råd. Vi tog taxi att hämta väskan och åka till Linköping. Personalen ringde dit och varnade att vi skulle kanske komma i sista sekunden. När vi kom dit väntade planet på oss.
En annan gång hade vi övervikt från Arlanda till Hultsfred. Vid invägningen på Arlanda fanns ingen kassa men vi blev ombedda att betala i Hultsfred. När jag pliktskyldigast uppsökte incheckningen i Hultsfred sa man där: "Jo, hon har ringt från Stockholm men det bryr vi oss inte om". Han visste vem som ringt.
Vid ett tredje tillfälle frågade man vid biljettdisken om jag var pensionär. Jag sa som det var att jag inte var pensionär men slutat i förtid med avgångsvederlag. "Jaha, det är en sån där fritidsforskare" sa mannen i kassan. "Men du får åka på pensionärsbiljett i alla fall". Så uppträder rediga smålänningar.
Paul Öström,
Hultsfred
På tal om SAS
Jag har en del ljusa minnen från den gamla goda tiden när tågen ännu gick och när vi hade reguljärflyg till Hultsfred. Det fanns ett intresse hos våra politiker att skapa och hålla liv i ett kommunikationsnät.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.