Inga-Lisa Saxholm, jag tror du inser att det inte fungerar för någon politiker med ambitioner att raljera eller insinuera.
Jag tar elever och medarbetare på största allvar, och de som känner till min bakgrund, profession och största fritidsintresse, så skulle kanske kunna spåra mitt önskemål om att vara en i elevernas klass för en dag till ett förhållningssätt som jag fått berättat kommer från de nordamerikanska indianernas kultur. Nämligen att gå i någons fotspår in minst 14 dagar för att lära känna någon bra.
Jag skulle gärna gå i elevernas fotspår i 14 dagar men jag föreslog eleverna en dag. Precis på samma sätt finns det flera lärare som har inbjudit mig att gå i deras fotspår några timmar till en hel dag fast de kallar det att skugga en lärare! Jag hittade ett par matchande tider under november-december.
Tyvärr var elevernas information inte någon nyhet. Lärare på Vimarskolan har berättat samma sak lite tidigare i månaden. Andra lärare på Astrid Lindgren skola berättade i somras om pingvinklassrum på deras skola. Och när gymnasiet stod färdigt efter renovering och nybyggnad så hade de ett pingvinpersonalrum.
Men elevernas insändare var en god nyhet. Det visar att våra uppväxande barn och ungdomar tar för sig, höjer rösten och påtalar saker och ting som de tycker verkar fel. Det är jättebra. Och jag lyssnar och hoppas träffa dem.
Men jag undrar hur det står till med det systematiska arbetet i skolan och kommunen rent generellt. Har elevernas klassrum blivit en pingvinsal under 2013? Jag vet inte, men jag har för avsikt att ta reda på det. Var det så redan 2012, 2011 eller redan 2001?
Precis före jullovet blev jag presenterad för kommunens nya fastighetschef. Fastighetsfrågor har den här mandatperioden blivit en del av kommunstyrelsens ansvar och arbetet har intensifierats.
Avsättningar har gjorts i de kommande årens investeringsbudgetar. Återstår att se hur väl detta matchar behoven, och hur fort åtgärder kan genomföras. Men om det inte finns några bra förteckningar över vilka behoven är då är risken stor att kunskapen försvinner om en medarbetare slutar eller byter arbetsuppgifter.
Barn- och utbildningsförvaltningen har cirka 480 medarbetare. Om vi har en positiv människosyn, om vi förväntar oss det bästa av varandra, om vi stärker varandra, om vi tolkar budskap positivt och kontrollerar med avsändaren om vi är osäkra på innebörden då kommer vi gå framåt. Tillsammans når vi toppen.
Magnus Gustafsson (M)
Ordf. barn- och
utbildningsnämnden
Pengar har avsatts, men de måste användas rätt
Svar på insändare av Inga-Lisa Saxholm, kurator på Vimarskolan i Vimmerby.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.