Projektet har idogt strävat mot att parterna runt Östersjön ska verka för att öka säkerheten vid transporter av olja och farligt gods. Samarbetet har genom väl uppbyggda nätverk förstärkts under projektets gång. På nationell och internationell nivå har projektet Baltic Master profilerat sig genom att kontinuerligt hålla alla parter väl informerade om hur projektet framskrider.
Marin miljö och våra fantastiska kuster är också en oerhört viktig del i projektet. Våra stränder får inte utsättas för påverkan av oljeutsläpp och farliga kemikalier. Avsikten när det gäller detta har varit att utifrån ett underperspektiv se de lokala och regionala förutsättningarna och skyddsbehoven. Det gäller att ha såväl en lokal som regional beredskap. Här kan man tala om att "ingen kedja är starkare än dess svagaste länk". Jag konstaterar dock med glädje att de strategiska diskussionerna samt det utvecklande samarbetet, över alla gränser, har burit frukt.
Jag räknar kallt med att det blir en fortsättning på detta mycket viktiga EU-projekt. Kalmar läns kommuner, länsstyrelsen, hamnarna, regionförbundet och högskolan måste kraftsamla för att höja beredskapen samt öka kraven på de farliga transporterna så att vi tillsammans kan rädda Östersjön. Ett helgjutet engagemang från Kalmar län kan bidra till att nästa projekt blir än mer framgångsrikt, vilket kan medföra positiva konsekvenser för vårt län.
Rolf Wahlberg (m)
Vice ordförande i
Kalmar Hamn AB
Ledamot i Baltic Masters politiska kommitté
Rädda Östersjön
Under ett par år har 40 partners i projektet Baltic Master, från sju länder runt Östersjön, arbetat med planering av bland annat att säkerställa det stora transportflödet över vårt innanhav Östersjön.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.